Background: The present status of outpatient treatment of depression in Germany was evaluated with respect to the adherence of general practitioners (GPs) and specialists of psychiatry to clinical practice guidelines.
Methods: In total, 488 depressed patients' psychopathology, diagnostic assessment, therapeutic measures and referral frequency were documented at inclusion into study by 43 general practitioners and 23 specialists of psychiatry in three regions of Germany. The investigation of change in depressive symptoms after six to eight weeks by means of self-assessment could be evaluated for 165 patients.
Results: The results of diagnostic assessment demonstrated that diagnoses of depression were not always based on the diagnostic criteria for depression (ICD-10): 33% of GPs' and 17% of specialists' patients were included as depressed patients into the study despite not fulfilling the ICD-10 criteria in the standardized documentation. Therapeutic undertreatment was more often found in the group of GPs. Referrals were found not to be oriented towards guidelines. After six to eight weeks, one half of patients reported a reduction in depressed symptoms, the other half of patients reported a stagnation or even a progression.
Conclusions: The study has shown that physicians in outpatient settings still fail to orient themselves towards guideline recommendations. This reflects the need for physicians to receive guideline training, with the aim of improving the quality of care for depression. A quality management intervention program consisting of guideline training and an interdisciplinary quality circle to improve depression treatment and networking was supported by the authors and is currently being evaluated.
Hintergrund: Der aktuelle Status der ambulanten Depressionsversorgung in Deutschland wurde erhoben.
Methode: Insgesamt wurden bei 488 depressiven Patienten Psychopathologie, diagnostische und therapeutische Maßnahmen sowie das Überweisungsverhalten zum Zeitpunkt des Studieneinschlusses von 43 Haus- und 23 Fachärzten für Psychiatrie in drei Studienregionen Deutschlands dokumentiert. Die Veränderung der depressiven Symptomatik nach sechs bis acht Wochen im Rahmen einer Selbstbeurteilung konnte bei 165 Patienten erfasst werden.
Ergebnisse: Die Ergebnisse der diagnostischen Maßnahmen zeigten, dass die individuelle Diagnosestellung nicht immer auf den diagnostischen Kriterien einer Depression (ICD-10) basierte: 33% der Hausarzt- und 17% der Facharzt-Patienten wurden als depressive Patienten in die Studie eingeschlossen, obwohl sie die ICD-10 Kriterien laut der standardisierten Dokumentation nicht erfüllten. Eine ungenügende therapeutische Versorgung wurde häufiger bei den Hausärzten gefunden. Das Überweisungsverhalten orientierte sich nicht immer an verfügbaren, aktuellen Leitlinien. Nach sechs bis acht Wochen berichtete die Hälfte der Patienten eine Symptomverbesserung, während die andere Hälfte keine Veränderung oder sogar eine Verschlechterung angab.
Diskussion: Die Studie hat gezeigt, dass die Leitlinienorientierung im ambulanten Versorgungssegment optimierbar erscheint. Dies verdeutlicht einen hohen Bedarf an ärztlichen Leitlinienschulungen, um die Qualität in der ambulanten Depressionsbehandlung zu verbessern. Derzeit wird von den Autoren eine durchgeführte Qualitätsmanagement-Intervention aus Leitlinienschulung und interdisziplinären Qualitätszirkeln zur Verbesserung der Depressionsversorgung und Vernetzung evaluiert.