Facilitating Early Integration of Palliative Care into Breast Cancer Therapy. Promoting Disease-Specific Guidelines

Breast Care (Basel). 2011;6(3):240-244. doi: 10.1159/000329007. Epub 2011 Jun 3.

Abstract

To comply with patients' needs as well as ASCO and WHO recommendations, our institution aims to integrate palliative care (PC) early in the course of breast cancer (BC) therapy. The evaluation of relevant pilot project data revealed that these recommendations were too vague to trigger PC integration. Therefore, a standard operating procedure (SOP) was developed by our interdisciplinary working group to provide disease-specific information to overcome the ambiguity of the WHO recommendations and guide PC integration. Literally, the SOP states that 'Specialized PC is recommended regularly for all BC patients without curative treatment options, specifically for patients with i) metastasized and inoperable, or ii) locally advanced and inoperable, or iii) relapsing BC, who are receiving intravenous chemotherapy'. This SOP for the first time presents disease-specific guidelines for PC integration into comprehensive BC therapy by defining 'green flags' for early integration of PC and delineating PC from senology assignments. Although disease-specific SOPs have also been developed by this working group for other malignancies, the decision when to first integrate PC into BC therapy differs substantially because of the different clinical characteristics of the disease.

Um den Bedürfnissen der Patientinnen ebenso zu entsprechen wie den aktuellen ASCO- und WHO-Empfehlungen, versucht unsere Institution, Palliative Care (PC) früh in den Verlauf der Brustkrebstherapie zu integrieren. Die Auswertung relevanter Pilotprojektdaten zeigte, dass die Empfehlungen der WHO zu vage waren, um PC-Integration auszulösen. Daher wurde von unserer interdisziplinären Arbeitsgruppe eine Standard Operating Procedure (SOP) entwickelt, um durch spezifischere Informationen die Uneindeutigkeit der WHO-Empfehlungen zu überwinden. Konkret empfiehlt diese SOP die regelmäßige Mitbetreuung durch spezialisierte PC für alle Brustkrebs-Patientinnen ohne kurative Behandlungsoptionen. Dies gilt insbesondere für Patientinnen mit i) metastasiertem und inoperablen Brustkrebs oder ii) lokal fortgeschrittenem und inoperablen Brustkrebs oder iii) einem Rezidiv der Erkrankung, sobald diese Patienten intravenöse, systemische Chemotherapie erhalten. Diese SOP präsentiert erstmalig krankheits-spezifische Leitlinien für die Integration von PC in die Brustkrebstherapie durch die Definition von «green flags» und die Klärung der Zuständigkeiten von PC und Senologie. Aufgrund des unterschiedlichen Krankheitsverlaufs unterscheidet sich die Brustkrebs-SOP wesentlich von SOPs für andere solide Tumoren. Dies gilt insbesondere für die Definition des Zeitpunkts der PC-Integration.