Evaluation of a meal replacement-based weight management program in primary care settings according to the actual European Clinical Practice Guidelines for the Management of Obesity in Adults

Wien Klin Wochenschr. 2014 Oct;126(19-20):598-603. doi: 10.1007/s00508-014-0585-6. Epub 2014 Sep 6.

Abstract

Introduction: The purpose of this study was the evaluation of a weight loss program in primary care settings with respect to the European Clinical Practice Guidelines for the Management of Obesity in Adults with regard to the long-term success of changes in body weight and composition.

Methods: Overweight and obese patients (n = 1167) who underwent a standardized meal replacement-based weight loss program (myLINE(®), AENGUS, Austria) in primary care settings were included in this evaluation. Body composition was measured by conventional anthropometry and bioelectrical impedance analysis (AKERN BIA101(®), BIACORPUS RX4000(®), SoftwareBodycomp Version 8.4 Professional). Data of patients who participated at least 12 months in the program were analyzed retrospectively and compared with their baseline data.

Results: After 12 months, a weight loss of 8.6 ± 7.5 kg (mean ± standard deviation) or 8.2 ± 7.8 % from baseline was seen (p < 0.001). In all, 71.9 % of all patients achieved a minimal weight loss of 5 %, and 18.8 % lost 15 % of their initial weight. In comparison with the baseline (35.7 ± 11.5 kg), body fat decreased to 29.6 ± 10.7 kg, which is 83.7 ± 18.9 % from baseline (100 %; p < 0.001). Body cell mass showed an absolute reduction of - 1.4 ± 2.2 kg (p < 0.001), although a relative increase of 1.5 ± 2.5 % (p < 0.001). There were no significant differences between male and female subjects regarding changes in weight, body fat, and body cell mass.

Conclusion: The evaluated program complies with the European Clinical Practice Guidelines for Management of Obesity in Adults (2008), which recommend a weight reduction of 5-15 % from initial weight within 6 months. Furthermore, the data showed a significant reduction of body fat and a relative increase of body cell mass.

Ziel: Evaluierung eines Adipositastherapieprogramms bezüglich der Konformität mit den European Clinical Practice Guidelines (2008) für das Management von Adipositas bei Erwachsenen und Kontrolle des Langzeiterfolgs anhand des Verlaufs von Körpergewicht und -zusammensetzung.

Methodik: Übergewichtige Teilnehmer (n = 1167) eines standardisierten, ersatzmahlzeitenbasierten Adipositastherapieprogramms (myLINE®, AENGUS, Austria) wurden in österreichischen Arztpraxen ins Programm eingeschlossen. Die Körperzusammensetzung wurde mittels konventioneller Anthropometrie und Bioelektrischer Impedanz Analyse (AKERN BIA101®, BIACORPUS RX4000®, Software Bodycomp Version 8.4) erhoben. Die Daten jener Patienten, die zumindest 12 Monate im Programm waren, wurden retrospektiv analysiert und mit deren Ausgangsdaten verglichen.

Ergebnisse: Nach 12 Monaten war ein Gewichtsverlust von 8,6 ± 7,5 kg (mean ± SD) bzw. 8,2 ± 7,8 % (p < 0,001) zu sehen. 71,9 % aller Teilnehmer erzielten eine Gewichtsreduktion von mindestens 5 und 18,8 % eine Gewichtsreduktion von 15 % ihres Ausgangsgewichts. Im Vergleich zum Körperfettanteil zu Programmstart (35,7 ± 11,5 kg) betrug der Körperfettanteil nach 12 Monaten 29,6 ± 10,7 kg, das sind 83,7 ± 18,9 % vom Ausgangswert ( = 100 %; p < 0,001). Während der 12 Monate kam es zu einer Abnahme der absoluten Körperzellmasse von − 1,4 ± 2,2 kg (p < 0,001), gleichwohl nahm die relative Körperzellmasse um 1,5 ± 2,5 % (p < 0,001) im Vergleich zum Programmstart zu. Es zeigten sich keine signifikanten Unterschiede zwischen den Geschlechtern hinsichtlich der Gewichts-, Körperfett- und Körperzellmasseentwicklung über den Beobachtungszeitraum.

Schlussfolgerung: Das evaluierte Programm entspricht den European Clinical Practice Guidelines (2008) für die Therapie von Adipositas bei Erwachsenen, die eine Reduktion des Ausgangsgewichts von 5–15 % innerhalb von 6 Monaten empfehlen. Weiters zeigten sich eine signifikante Verringerung des Körperfettanteils und ein signifikanter Anstieg der relativen Körperzellmasse.

MeSH terms

  • Austria
  • Diet, Reducing / standards*
  • Europe
  • Female
  • Guideline Adherence
  • Humans
  • Male
  • Middle Aged
  • Obesity / diagnosis
  • Obesity / diet therapy*
  • Practice Guidelines as Topic*
  • Primary Health Care / standards*
  • Retrospective Studies
  • Treatment Outcome
  • Weight Loss*