Induction of Labour in Late and Postterm Pregnancies and its Impact on Maternal and Neonatal Outcome

Geburtshilfe Frauenheilkd. 2016 Jul;76(7):793-798. doi: 10.1055/s-0042-107672.

Abstract

Introduction: This study aimed to determine the effects of induction of labour in late-term pregnancies on the mode of delivery, maternal and neonatal outcome.

Methods: We retrospectively analyzed deliveries between 2000 and 2014 at the University Hospital of Cologne. Women with a pregnancy aged between 41 + 0 to 42 + 6 weeks were included. Those who underwent induction of labour were compared with women who were expectantly managed. Maternal and neonatal outcomes were evaluated.

Results: 856 patients were included into the study. The rate of cesarean deliveries was significantly higher for the induction of labour group (33.8 vs. 21.1 %, p < 0.001). Aside from the more frequent occurrence of perineal lacerations (induction of labour group vs. expectantly managed group = 38.1 % compared with 26.4 %, p = 0.002) and all types of lacerations (induction of labour group vs. expectantly managed group = 61.5% vs. 52.2 %, p = 0.021) in women with vaginal delivery, there were no significant differences in maternal outcome. Besides, no differences regarding neonatal outcome were observed.

Conclusions: Our study suggests that induction of labour in late and postterm pregnancies is associated with a significantly higher cesarean section rate. Other maternal and fetal parameters were not influenced by induction of labour.

Einleitung: Diese Studie untersuchte die Auswirkungen der Geburtseinleitung in der Spätschwangerschaft bzw. bei Übertragung auf die Art der Entbindung sowie auf das mütterliche und kindliche Outcome. Methoden: Alle in der Universitätsklinik Köln zwischen 2000 und 2014 erfolgten Entbindungen wurden retrospektiv untersucht. Alle Frauen, die in der 41 + 0 bis 42 + 6 Schwangerschaftswoche entbanden, wurden in die Studie eingeschlossen. Schwangere Frauen, bei denen eine Geburtseinleitung durchgeführt wurde, wurden mit Frauen verglichen, die exspektativ behandelt wurden. Die mütterlichen und kindlichen Outcomes wurden ausgewertet. Ergebnisse: Es wurden insgesamt 856 Patientinnen in die Studie aufgenommen. Die Kaiserschnittrate war in der Geburtseinleitungs-Gruppe signifikant höher (33.8 vs. 21.1 %, p < 0.001). Abgesehen von einem häufigeren Auftreten von Dammrissen (Geburtseinleitungs-Gruppe vs. Gruppe mit exspektativem Vorgehen = 38,1 vs. 26,4 %; p = 0,002) sowie aller Arten von Risswunden (Geburtseinleitungs-Gruppe vs. Gruppe mit exspektativem Vorgehen = 61,5 vs. 52,2 %; p = 0,021) bei Frauen, die vaginal entbanden, gab es keine wesentlichen Unterschiede im mütterlichen Outcome. Es gab auch keine signifikanten Unterschiede im Neugeborenen-Outcome zwischen den beiden Gruppen. Schlussfolgerung: Unsere Studie zeigte, dass die Geburtseinleitung bei Terminüberschreitung und Übertragung mit einer signifikant höheren Sectio-Rate verbunden ist. Die Geburtseinleitung führte zu keiner Änderung hinsichtlich anderer mütterlichen und fetalen Faktoren.

Keywords: cesarean section; delivery; induction of labour; materno-fetal medicine.