[The Multimorbid Patient: Use of New Oral Anticoagulants in Patients with Chronic Kidney Disease]

Praxis (Bern 1994). 2018 Jun;107(13):683-687. doi: 10.1024/1661-8157/a003005.
[Article in German]

Abstract

The Multimorbid Patient: Use of New Oral Anticoagulants in Patients with Chronic Kidney Disease Abstract. Increasing life expectancy in Western countries is associated with a high prevalence of multiple chronic diseases which is defined by the term "multimorbidity". Many of these patients suffer from chronic kidney disease (CKD) and thrombogenic comorbidities such as atrial fibrillation with the need for oral anticoagulation. For decades vitamin K antagonists have been exclusively prescribed for oral anticoagulation. However, due to altered pharmacokinetics and bioavailability of these drugs in CKD, a significant risk of bleeding exists. The introduction of direct oral anticoagulants as a new and promising alternative to vitamin K antagonists was -especially for CKD patients - highly anticipated. However, data from randomized studies are missing for older patients with advanced CKD. Consequently, a careful evaluation of the risk-benefit ratio is recommended for this sensitive patient population.

Zusammenfassung. Die zunehmende Lebenserwartung in den westlichen Ländern führt zu einer gleichzeitigen Zunahme chronischer Krankheiten, was mit «Multimorbidität» bezeichnet wird. Viele dieser Patienten leiden an chronischer Niereninsuffizienz (CKD) sowie thrombogenen Komorbiditäten wie z.B. Vorhofflimmern, weshalb eine orale Antikoagulation indiziert ist. Für lange Zeit standen lediglich die Vitamin-K-Antagonisten zur Verfügung. Aufgrund der unter anderem veränderten Pharmakokinetik sowie Bioverfügbarkeit dieser Medikamente bei CKD besteht jedoch gleichzeitig ein deutlich erhöhtes Blutungsrisiko. Die Einführung der direkten oralen Antikoagulanzien als neue und vielversprechende Alternative zu Vitamin-K-Antagonisten wurde daher insbesondere für die Population der CKD-Patienten mit grosser Spannung erwartet. Aufgrund der noch nicht ausreichenden Datenlage insbesondere bei älteren Patienten mit fortgeschrittener Niereninsuffizienz sollte das Risiko-Nutzen-Verhältnis vor Therapiebeginn sorgfältig evaluiert werden.

Keywords: Blutung; CKD; DOAC; DOAK; Insuffisance rénale chronique; NOAC; NOAK; Vorhofflimmern; antagonistes de la vitamine K; anticoagulant oral direct; atrial fibrillation; bleeding; fibrillation auriculaire; hémorragie.

Publication types

  • Comparative Study
  • Review

MeSH terms

  • Anticoagulants / adverse effects*
  • Anticoagulants / pharmacokinetics
  • Anticoagulants / therapeutic use*
  • Arterial Occlusive Diseases / drug therapy*
  • Atrial Fibrillation / drug therapy*
  • Comorbidity
  • Contraindications
  • Coronary Disease / drug therapy*
  • Dabigatran / adverse effects
  • Dabigatran / pharmacokinetics
  • Dabigatran / therapeutic use
  • Glomerular Filtration Rate / drug effects
  • Kidney Failure, Chronic / drug therapy*
  • Pyrazoles / adverse effects
  • Pyrazoles / pharmacokinetics
  • Pyrazoles / therapeutic use
  • Pyridines / adverse effects
  • Pyridines / pharmacokinetics
  • Pyridines / therapeutic use
  • Pyridones / adverse effects
  • Pyridones / pharmacokinetics
  • Pyridones / therapeutic use
  • Rivaroxaban / adverse effects
  • Rivaroxaban / pharmacokinetics
  • Rivaroxaban / therapeutic use
  • Thiazoles / adverse effects
  • Thiazoles / pharmacokinetics
  • Thiazoles / therapeutic use
  • Thromboembolism / drug therapy*
  • Vitamin K / antagonists & inhibitors

Substances

  • Anticoagulants
  • Pyrazoles
  • Pyridines
  • Pyridones
  • Thiazoles
  • Vitamin K
  • apixaban
  • Rivaroxaban
  • Dabigatran
  • edoxaban