Purpose: Percutaneous treatment of biliary leaks is frequently required, yet technically challenging and limited to smaller fistulas. This study sought to evaluate the off-the-shelf use of the ArtVentive EOS device for the occlusion of biliary or cystic stump leaks.
Materials and methods: ePTFE-covered ArtVentive EOS devices were used to perform biliary leak embolization in 5 explanted porcine livers and in 3 explanted bovine livers. After establishing standard percutaneous transhepatic biliary drainage access, artificially created biliary leaks were occluded using 5 & 8 mm EOS devices. Using the 5 mm device, peripheral (n = 3), central (n = 1) and cystic duct leaks (n = 1) were occluded. Using the 8 mm device, peripheral (n = 1), central (n = 1), main (n = 1) and cystic duct leaks (n = 2) were occluded. Total leak occlusion was controlled by cholangiography.
Results: Selective deployment and occlusion of central biliary leaks (3/3) and cystic stump leaks (3/3) was successful in all cases. Peripheral leaks could not be selectively catheterized in 3 out of 4 cases, making device deployment several millimeters proximal to the leaks necessary.
Conclusion: Selective occlusion of the cystic stump, central biliary, and larger peripheral biliary leaks using the EOS device is technically feasible ex-vivo in a single setting.
Key points: · Due to the impermeable ePTFE membrane, one EOS suffices to completely occlude biliary leaks.. · The EOS enables selective occlusion of central and larger peripheral biliary leaks.. · Smaller biliary leaks cannot be treated selectively with the EOS..
Citation format: · Kuetting D, Schild HH, Pieper CC. Ex Vivo Evaluation of the ArtVentive EOS Occlusion Device for the Management of Biliary Leaks. Fortschr Röntgenstr 2019; 191: 553 - 559.
ZIEL: Die perkutane Behandlung von postoperativen Gallenleckagen ist eine zunehmend geforderte Intervention, die jedoch technisch anspruchsvoll und meist auf kleinere Leckagen beschränkt ist. Das Ziel dieser Ex-vivo-Studie war es, die okklusiven Eigenschaften des ArtVentive EOS für den Verschluss von Gallengangleckagen und Ductus-cysticus-Insuffizienzen zu untersuchen.
Materialen und methoden: Das verwendete Okklusions-Device – EOS – besteht aus einer ablösbaren, mit ePTFE überzogenen Nitinolspirale. Mittels EOS-Device wurden in insgesamt 5 explantierten Schweinelebern und 3 explantierten Rinderlebern künstlich geschaffene Gallenleckagen okkludiert. Nach Schaffung eines transhepatischen Gallengangzugangs in üblicher PTCD-Technik und Einwechslung einer 6F-Schleuse wurden über einen 6F-Führungskatheter die Gallenleckagen mit 5-mm- und 8-mm-EOS-Devices verschlossen. Mit dem 5-mm-Device wurden periphere (n = 3), zentrale (n = 1) und Ductus-cysticus-Leckagen (n = 1) verschlossen, während mit dem 8-mm-Device periphere (n = 1), zentrale (n = 1), Hauptgang- (n = 1) und Ductus-Leckagen (n = 2) verschlossen wurden. Ergebnisse: Selektives Freisetzen unmittelbar vor und sofortige Okklusion von zentralen Gallenleckagen (3/3) und Ductus-cysticus-Leckagen (3/3) war in allen Fällen mit dem EOS-Device erfolgreich. Periphere Gallenleckagen konnten in 3 von 4 Fällen nicht selektiv katheterisiert werden, sodass eine Platzierung des Device einige Millimeter proximal der Leckage notwendig war.
Schlussfolgerung: Die selektive und sofortige Okklusion von Ductus-cysticus-, zentralen und größeren peripheren Gallenleckagen mit dem EOS ist ex vivo technisch in einer Sitzung machbar.
Kernaussagen: · Aufgrund des flüssigkeitsundurchlässigen ePTFE-Überzugs genügt ein EOS-Device zum Leckageverschluss.. · Mittels EOS-Device können zentrale und größere periphere Gallengangleckagen selektiv verschlossen werden.. · Ein selektiver Verschluss kleinerer Gallengangleckagen ist mit dem EOS-Device nicht möglich..
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