Introduction: Specialist medical assessments fulfil the task of ensuring that physicians have the clinical competence to independently represent their field and provide the best possible care to patients, taking into account the current state of knowledge. To date, there are no comprehensive reports on the status of specialist assessments in the German-speaking countries (DACH). For that reason, the assessment methods used in the DACH region are compiled and critically evaluated in this article, and recommendations for further development are described. Methods: The websites of the following institutions were searched for information regarding testing methods used and the organisation of specialist examinations: Homepage of the Swiss Institute for Medical Continuing Education (SIWF), Homepage of the Academy of Physicians (Austria) and Homepage of the German Federal Medical Association (BAEK). Further links were considered and the results were presented in tabular form. The assessment methods used in the specialist assessments are critically examined with regard to established quality criteria and recommendations for the further development of the specialist assessments are derived from these. Results: The following assessment methods are already used in Switzerland and Austria: written examinations with multiple choice and short answer questions, structured oral examinations, the Script Concordance Test (SCT) and the Objective Structured Clinical Examination (OSCE). In some cases, these assessment methods are combined (triangulation). In Germany, on the other hand, the oral examination has so far been conducted in an unstructured manner in the form of a 'collegial content discussion'. In order to test knowledge, practical and communicative competences equally, it is recommended to implement a triangulation of methods and follow the further recommendations described in this article. Conclusion: While there are already accepted approaches for quality-assured and competence-based specialist assessments in Switzerland and Austria at present, there is still a long way to go in Germany. Following the recommendations presented in this article, a contribution could be made to improving the specialist assessments in the DACH region according to the specialist assessments objectives.
Einleitung: Facharztprüfungen in der Medizin haben die Aufgabe, sicherzustellen, dass Ärzte über die klinischen Kompetenzen verfügen, um ihr Fach eigenverantwortlich zu vertreten und Patienten eigenständig und bestmöglich nach dem aktuellen Stand des Wissens zu versorgen. Bisher gibt es zum Stand der Facharztprüfungen im deutschsprachigen Raum (DACH) keine umfassenden Darstellungen. Deshalb werden in diesem Artikel die zum Einsatz kommenden Prüfungsmethoden in der DACH-Region zusammengestellt, kritisch bewertet und Empfehlungen zur Weiterentwicklung beschrieben. Methoden: Die Internetseiten der folgenden Institutionen wurden nach Informationen in Bezug auf die eingesetzten Prüfungsmethoden und die Organisation der Facharztprüfungen durchsucht: Homepage des Schweizerischen Instituts für ärztliche Weiter- und Fortbildung (SIWF), Homepage der Akademie der Ärzte (Österreich), Homepage der deutschen Bundesärztekammer (BAEK). Weiterführende Links wurden berücksichtigt und die erhaltenen Ergebnisse tabellarisch dargestellt. Die in den Facharztprüfungen eingesetzten Prüfungsmethoden werden hinsichtlich etablierter Qualitätskriterien kritisch betrachtet und daraus Empfehlungen zur Weiterentwicklung der Facharztprüfungen abgeleitet. Ergebnisse: In der Schweiz und in Österreich kommen bereits folgende Prüfungsmethoden zum Einsatz: schriftliche Prüfungen mit Multiple Choice und Kurzantwort-Fragen, strukturierte mündliche Prüfungen, der Script Concordance Test (SCT) und die Objective Structured Clinical Examination (OSCE). Teilweise werden diese Prüfungsmethoden miteinander kombiniert (Triangulation). In Deutschland wird dagegen bisher unstrukturiert mündlich in Form eines "kollegialen Fachgesprächs" geprüft. Damit Wissen, praktische und kommunikative Kompetenzen gleichermaßen überprüft werden können, werden die Methoden-Triangulation und die Beachtung der in diesem Beitrag beschriebenen weiteren Empfehlungen nahegelegt.Schlussfolgerung: Während es in der Schweiz sowie in Österreich bereits gute Ansätze für qualitätsgesicherte und kompetenzbasierte Facharztprüfungen gibt, ist man in Deutschland noch davon entfernt. Mit den in diesem Artikel vorgestellten Empfehlungen, könnte ein Beitrag dazu geleistet werden, die Facharztprüfungen in der DACH-Region ihren Zielen gemäß zu verbessern.
Keywords: DACH region; cognitive, practical and communicative competencies; medical specialist assessment.
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