According to the current study situation an independent association between atrial fibrillation and cognitive impairment is likely. Several pathomechanisms seem to be causative: embolisms in particular appear to cause clinically inapparent cerebral infarction and thus a deterioration of cognitive status but hypoperfusion and possibly subsequent atrophy of the gray matter can also play a role. There are indications but not yet sufficient evidence for protective effects of anticoagulation, rhythm control and possibly frequency regulation.
Eine unabhängige Assoziation zwischen Vorhofflimmern und kognitiver Einschränkung ist nach der jetzigen Studienlage wahrscheinlich. Mehrere Pathomechanismen scheinen ursächlich zu sein: Insbesondere Embolien bewirken über die Verursachung klinisch inapparenter Hirninfarkte eine Verschlechterung des kognitiven Status, aber auch Hypoperfusion und möglicherweise konsekutive Atrophien der grauen Substanz können eine Rolle spielen. Es gibt Hinweise, aber noch keine ausreichende Evidenz für vorhandene protektive Effekte von Antikoagulation, Rhythmuskontrolle und evtl. von Frequenzregulation.
Keywords: Atrial Fibrillation; Cardiology; Cognition; Dementia; Geriatrics.
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