[Orbital decompression in Graves' orbitopathy-Experiences and results]

Ophthalmologe. 2021 Apr;118(4):345-355. doi: 10.1007/s00347-020-01181-8.
[Article in German]

Abstract

Background: Graves' orbitopathy is the most frequent extrathyroidal manifestation of Graves' disease, affecting approximately 25-50% of patients. It leads to inflammation and swelling of orbital soft tissues. The treatment is mostly conservative. Surgical orbital decompression is indicated in severe cases with disfiguring exophthalmos or an acute steroid-refractive threat to vision, facilitating visual and cosmetic recovery. An important aspect in the quality of care is the avoidance of postoperative diplopia.

Objective: To report experiences and results from 100 cases of orbital decompression surgery performed on 62 patients at a multidisciplinary orbit center. Patients with signs of apical crowding were treated by pterional decompression. Patients without signs of apical crowding were treated either by deep lateral wall resection or pterional decompression.

Methods: A retrospective data analysis was carried out.

Results: The mean reduction in exophthalmos was 2.9 mm. Visual acuity improved by a mean of 2.2 lines in eyes with sight-threatening disease. In moderate to severe disease, visual acuity remained stable. The complication rate was 4%. New postoperative diplopia occurred after two interventions and one patient experienced a deterioration in visual acuity from 0.8 to 0.1. In nine cases, surgery led to a complete regression of previously reported double vision.

Conclusion: Visual acuity gain, reduction of exophthalmos and complications in this collective are comparable to previously published results. The results of this study confirm the role of orbital decompression in the treatment of sight-threatening and severely disfiguring endocrine orbitopathy.

Zusammenfassung: HINTERGRUND: Die endokrine Orbitopathie ist die häufigste extrathyreoidale Manifestation des Morbus Basedow und tritt bei schätzungsweise 25–50 % der betroffenen Patienten auf. Krankheitsbedingt kommt es zu einer entzündlichen Schwellung der Orbitaweichteile. Die Behandlung erfolgt meist konservativ. Bei schweren Fällen mit beeinträchtigendem Exophthalmus oder akuter, steroidrefraktärer Visusbedrohung kann eine chirurgische Orbitadekompression die Beschwerden der Patienten lindern oder das Sehvermögen erhalten. Ein wesentlicher Aspekt der Versorgungsqualität besteht in der Vermeidung postoperativer Doppelbilder.

Ziel der arbeit: Erfahrungs- und Ergebnisbericht von 100 chirurgischen Orbitadekompressionen bei 62 Patienten an einem interdisziplinären Orbitazentrum. Patienten mit Kompression der Orbitaspitze wurden mittels pterionaler Dekompression behandelt. Patienten ohne Hinweise auf Orbitaspitzenbeteiligung wurden mittels tiefer lateraler Wandresektion oder pterionaler Dekompression behandelt.

Methodik: Retrospektive Datenanalyse.

Ergebnisse: Die mittlere Exophthalmusreduktion betrug 2,9 mm. Augen mit visusbedrohendem Schweregrad gewannen im Mittel 2,2 Zeilen an Sehschärfe, der Visus bei rehabilitativer Indikation blieb stabil. Die Komplikationsrate betrug 4 %. Neue Doppelbilder wurden nach 2 Eingriffen beobachtet. Bei einem Patienten kam es zu einer Visusminderung von 0,8 auf 0,1. In 9 Fällen führte die Operation zu einem vollständigen Rückgang zuvor beklagter Doppelbilder.

Diskussion: Visusgewinn, Exophthalmusreduktion und Komplikationsrate sind in diesem Kollektiv vergleichbar mit zuvor publizierten Arbeiten. Diese Studie bestätigt die Rolle der Orbitadekompression bei visusbedrohender und schwer beeinträchtigender endokriner Orbitopathie.

Keywords: Deep lateral wall resection; Exophthalmos; Graves’ Disease; Orbit; Pterional decompression.

MeSH terms

  • Decompression, Surgical
  • Exophthalmos* / etiology
  • Exophthalmos* / surgery
  • Graves Ophthalmopathy* / surgery
  • Humans
  • Orbit / diagnostic imaging
  • Orbit / surgery
  • Retrospective Studies