Background: Topical NGF eye drops (Cenegermin) were approved in 2015 as an orphan drug for the treatment of neurotrophic keratopathy (NK). The active substance Cenegermin is a recombinant form of human NGF (nerve growth factor).
Objectives: Presentation of efficacy and safety of Cenegermin for use in patients in an university real-life setting.
Material and methods: Retrospective study at the Köln University Eye Hospital from 2017 to 2019 with n = 11 eyes. Average follow-up was 13.5 ± 7.1 months. Reasons for treatment were neurotrophic keratopathy stage II and III, clinically mostly in combination with corneal neovascularization.
Results: Seven eyes with a NK II and 4 eyes with a NK III with a median observation period of 13.6 months (range 1.2 - 20.3 months) from a total of 11 patients were included. The median patient age was 42.8 ± 23.6 years (range 18 - 75 years). Before the start of therapy, the median erosion area measured 3.1 ± 1.4 × 1.9 ± 1.1 mm and the median ulcer area had a size of 2.3 ± 1.1 × 2.1 ± 0.8 mm. After the start of therapy with Cenegermin (application 6×/day), the epithelial defect closed in all 11 study eyes (100%) within 4 - 12 weeks (mean: 49 d ± 9 d). In 9 out of 10 patients (90%) pre-existing corneal neovascularization regressed significantly (p < 0.001). Before the start of therapy, a value in the Luneau test of 2.9 ± 1.9 (minimum 1/6, maximum 4/6) was found and rose to a median value of 4.2 ± 1.7 (minimum 2/6, maximum 6/6) after 18 months (p = 0.015). Therapy with Cenegermin had no long-term effect on intraocular pressure: the pressure ranged between 13.2 ± 4.1 mmHg (minimum 8 mmHg, maximum 21 mmHg). Under therapy with NGF eye drops, 67% of the patients, after an initial decrease, showed a long-term improvement in visual acuity (BSCVA) from 0.72 ± 0.31 to 0.46 ± 0.29 logMAR after 18 months (p = 0.005). Relapses in form of a corneal erosion in the long-term follow-up were observed in only one eye. One patient had to stop therapy because of local pain, no other local and systemic side effects were observed.
Conclusion: This real-life series on the use of Cenegermin in a university context shows a good effectiveness of the substance for epithelial closure in various underlying diseases (100% within 12 weeks). There is a long-term improvement in vision and corneal sensitivity. Larger real-life cohorts with various underlying diseases should follow.
Hintergrund: Augentropfen mit dem Wirkstoff Cenegermin, eine rekombinante Form des menschlichen Nerve Growth Factor (NGF), wurden 2015 als Orphan-Arzneimittel zur Behandlung der neurotrophen Keratopathie (NK) zugelassen.
Ziel der arbeit: Die Wirksamkeit und die Verträglichkeit von Cenegermin bei Patienten mit NK in einem universitären Zentrum für Augenheilkunde im Real Life Setting retrospektiv zu untersuchen.
Methoden: Patienten mit einer neurotrophen Erosio der Hornhaut (NK Stadium II) und mit einem neurotrophen Hornhautulkus (NK Stadium III), die mit Cenegermin an der Universitätsaugenklinik Köln im Zeitraum zwischen 2017 und 2019 behandelt wurden, haben wir retrospektiv analysiert.
Ergebnisse: Es wurden 7 Augen mit einer NK II und 4 Augen mit einer NK III mit einer medianen Beobachtungsdauer von 13,5 ± 7,1 Monaten (1,2 – 20,3 Monate) von insgesamt 11 Patienten in die Studie eingeschlossen. Das mediane Patientenalter betrug 42,8 ± 23,6 Jahre (18 – 75 Jahre). Vor Therapiebeginn betrug die mediane Fläche der Hornhauterosiones 3,1 ± 1,4 × 1,9 ± 1,1 mm und die mediane Fläche der Hornhautulzerationen 2,3 ± 1,1 × 2,1 ± 0,8 mm. Nach Therapiebeginn mit Cenegermin (Applikation 6×/d) schloss sich bei allen 11 Studienaugen (100%) der Epitheldefekt innerhalb von 4 – 12 Wochen (Mittelwert: 49 ± 9 d). Bei 9 von 10 Patienten (90%) mit einer kornealen Neovaskularisation bildete sich diese fast komplett zurück (p < 0,001). Vor Therapiebeginn zeigte sich ein Luneau-Wert von 2,9 ± 1,9 (Minimum 1/6, Maximum 4/6). Dieser stieg nach 18 Monaten auf einen medianen Wert von 4,2 ± 1,7 (Minimum 2/6, Maximum 6/6) an (p = 0,015). Die Therapie unter Cenegermin hatte keinen Langzeiteffekt auf den Augeninnendruck: Die Tensiowerte lagen im Median bei 13,2 ± 4,1 mmHg (Minimum 8 mmHg, Maximum 21 mmHg). Unter der Therapie mit NGF-Augentropfen zeigt sich bei 67% nach initialem Abfall eine Verbesserung der Sehschärfe (BSCVA) von 0,72 ± 0,31 logMAR bei Erstvorstellung auf 0,46 ± 0,29 logMAR nach 18 Monaten (p = 0,005). Ein Rezidiv in Form einer Erosio corneae wurde lediglich bei 1 Auge beobachtet. Ein Patient musste die Therapie wegen Schmerzen bei der Tropfenapplikation vorzeitig beenden. Weitere lokale und systemische Nebenwirkungen konnten nicht beobachtet werden.
Diskussion: Im klinischen Einsatz zeigt eine Therapie der NK II und NK III mit Cenegermin-Augentropfen eine gute Wirksamkeit mit verhältnismäßig wenig Nebenwirkungen bei einer mittelfristigen Nachbeobachtungszeit von 18 Monaten. Größere „Real-Life“-Kohorten mit längeren Nachbeobachtungszeiträumen sind nötig, um diese Ergebnisse weiter zu validieren.
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