Isn't here just there without a "t" - to what extent can digital Clinical Case Discussions compensate for the absence of face-to-face teaching?

GMS J Med Educ. 2020 Dec 3;37(7):Doc99. doi: 10.3205/zma001392. eCollection 2020.

Abstract

Objective: COVID-19 challenges curriculum managers worldwide to create digital substitutes for classroom teaching. Case-based teaching formats under expert supervision can be used as a substitute for practical bedside teaching, where the focus is on teaching clinical reasoning skills. Methods: For medical students of LMU and TU Munich, the interactive, case-based, and supervised teaching format of Clinical Case Discussion (CCD) was digitised and implemented as dCCD in their respective curricula. Case discussions were realised as videoconferences, led by a student moderator, and took place under the supervision of a board-certified clinician. To prevent passive participation, additional cognitive activations were implemented. Acceptance, usability, and subjective learning outcomes were assessed in dCCDs by means of a special evaluation concept. Results: With regard to acceptance, students were of the opinion that they had learned effectively by participating in dCCDs (M=4.31; SD=1.37). The majority of students also stated that they would recommend the course to others (M=4.23; SD=1.62). The technical implementation of the teaching format was judged positively overall, but findings for usability were heterogeneous. Students rated their clinical reasoning skills at the end of the dCCDs (M=4.43; SD=0.66) as being significantly higher than at the beginning (M=4.33; SD=0.69), with low effect size, t(181)=-2.352, p=.020, d=0.15. Conclusion: Our evaluation data shows that the dCCD format is well-accepted by students as a substitute for face-to-face teaching. In the next step, we plan to examine the extent to which participation in dCCDs leads to an increase in objectively measured clinical reasoning skills, analogous to a face-to-face CCD with on-site attendance.

Zielsetzung: COVID-19 stellt Curriculums-Verantwortliche weltweit vor die Herausforderung, digitale Ersatzangebote für Präsenzlehre zu schaffen. Fallbasierte Formate unter Supervision bieten sich als Ersatz für klinisch-praktischen Unterricht am Krankenbett an, bei dem die Vermittlung klinischer Entscheidungsfindungskompetenzen im Vordergrund steht.Methodik: Für Medizinstudierende der LMU und der TU München wurde das interaktive, fallbasierte und supervidierte Lehrformat der Clinical Case Discussion (CCD) digitalisiert und als dCCD in die jeweiligen Curricula implementiert. Die Falldiskussionen wurden als Videokonferenz realisiert, von einem studentischen Moderator angeleitet und fanden unter Supervision eines Klinikers auf Facharztniveau statt. Um eine passive Teilnahme zu unterbinden, wurden kognitive Aktivierungen implementiert. Mit Hilfe eines speziellen Evaluationskonzeptes wurden Akzeptanz, Usability und subjektiver Lernerfolg bei der dCCD erfasst.Ergebnisse: Hinsichtlich der Akzeptanz waren die Studierenden der Meinung, durch die Teilnahme an den dCCDs effektiv gelernt zu haben (M=4.31; SD=1.37). Eine Mehrheit gab außerdem an, den Kurs weiterempfehlen zu wollen (M=4.23; SD=1.62). Die technische Umsetzung des Lehrformats wurde insgesamt positiv beurteilt, für die Usability ergab sich ein heterogenes Bild. Studierende schätzten ihre klinischen Entscheidungsfindungskompetenzen am Ende der dCCDs (M=4.43; SD=0.66) bei geringer Effektstärke signifikant höher ein als zu Beginn (M=4.33; SD=0.69), t(181)=-2.352, p=.020, d=0.15.Schlussfolgerung: Unsere Evaluationsdaten zeigen, dass die dCCD von den Studierenden als Ersatz für Präsenzlehre gut angenommen wird. In einem nächsten Schritt soll überprüft werden, inwiefern die Teilnahme an dCCDs analog zu einer CCD-Präsenzveranstaltung zu einem Zuwachs an objektiv gemessenen klinischen Entscheidungsfindungskompetenzen führt.

Keywords: case-based learning; clinical reasoning; curriculum development; digitalisation; peer teaching; undergraduate medical education.

Publication types

  • Research Support, Non-U.S. Gov't

MeSH terms

  • COVID-19 / epidemiology*
  • Clinical Competence
  • Clinical Decision-Making / methods*
  • Education, Distance / organization & administration*
  • Education, Distance / standards
  • Education, Medical / organization & administration*
  • Education, Medical / standards
  • Educational Measurement
  • Humans
  • Pandemics
  • SARS-CoV-2
  • Students, Medical / psychology
  • Videoconferencing / organization & administration*
  • Videoconferencing / standards