Dermatoses of the hands and feet cover a wide range of skin diseases that can occur in children and adolescents and are a frequent question in dermatological practice. Our synopsis of the most important differential diagnoses and their treatment is intended to provide better orientation for daily practice. A precise and detailed history is essential to establish a diagnosis, followed by clinical examination and specific examination methods. Cutaneous infection should always be excluded, as they occur very frequently. Impetigo, punctate keratolysis, blistering distal dactylitis, tinea manuum and pedum, hand-foot-mouth disease, herpes simplex digitalis and verrucae vulgaris as well as scabies are often found in the palmoplantar area and typically affect children and adolescents. In case of allergic contact dermatitis and dyshidrotic eczema, atopic diathesis in the medical history is of importance. However, we must not miss rare causes. Palmoplantar keratoses, for example, can be due to inflammatory dermatoses like pityriasis rubra pilaris (PRP) or may, as well as blistering diseases, result from hereditary disorders. Specialised centers can perform molecular genetic diagnosis and enhance patient care.
Dermatosen an Händen und Füßen bei Kindern und Jugendlichen umfassen ein großes Spektrum an Hauterkrankungen und stellen einen häufigen Konsultationsanlass in der dermatologischen Praxis dar. Unsere Übersicht zu den wichtigsten Differenzialdiagnosen und deren Behandlung soll eine bessere Orientierung im klinischen Alltag ermöglichen. Eine präzise und ausführliche Anamnese ist essenziell zur Diagnosefindung, gefolgt von der klinischen Untersuchung und Anwendung gezielter Untersuchungsmethoden. Kutane Infektionen sollten stets ausgeschlossen werden, da sie in der pädiatrischen Dermatologie sehr häufig auftreten. Die Impetigo, die punktförmige Keratolyse, das Panaritium, die Tinea manuum und pedum, die Hand-Fuß-Mund-Krankheit, der Herpes simplex digitalis und Verrucae vulgares sowie die Skabies sind klassische Auslöser für palmoplantare Hautveränderungen bei Kindern und Jugendlichen. Wichtig ist zudem die Frage nach atopischer Diathese, auch vom allergischen Kontaktekzem und dyshidrosiformen Ekzem sind Kinder nicht ausgenommen. Neben diesen regelmäßig anzutreffenden Manifestationen finden sich auch seltenere Ursachen. So können Hyperkeratosen oder Blasenbildung auf Erkrankungen wie die Pityriasis rubra pilaris (PRP), hereditäre Palmoplantarkeratosen oder erbliche bullöse Epidermolysen hinweisen. Eine Betreuung in spezialisierten Zentren ist empfehlenswert.
Keywords: Adolescents; Atopic diathesis; Differential diagnosis; Palmoplantar skin diseases; Pediatrics.