A 40-year old woman from Eritrea was admitted due to worsening renal function of unknown origin. The basic nephrologic workup provided no further information. Renal biopsy was performed and revealed acute interstitial nephritis (AIN) while no offending medication could be identified. Further investigations showed a recurrence of the urogenitary tuberculosis that had already been in 2015. The finding of AIN in the absence of a typical medical history should raise suspicion of infection-related forms or AIN associated with systemic diseases.
Eine 40-jährige Patientin aus Eritrea stellte sich zur Abklärung einer unklaren progredienten Niereninsuffizienz vor. Die konservative Diagnostik war nicht wegweisend. Die Nierenbiopsie zeigte eine interstitielle Nephritis, deren Genese sich aufgrund einer leeren Medikamentenanamnese nicht zuordnen ließ. Im Rahmen der Abklärung ergab sich ein Rezidiv der bereits 2015 therapierten Urogenitaltuberkulose. Bei Vorliegen einer interstitiellen Nephritis sollte neben einer Medikamentenanamnese auch an eine Genese im Rahmen von systemischen Infektionen oder Systemerkrankungen gedacht werden.
Keywords: Acute kidney injury; Nephritis, interstitial; Renal biopsy; Tuberculosis, urogenital; Urinary sediment.