In the investigation of hypercalcemia of an 81-year-old female patient, the typical laboratory value constellation of primary hyperparathyroidism (pHPT) emerged. The staged imaging diagnostics with sonography of the neck, sestamibi parathyroid gland scintigraphy and C‑11-methionine positron emission tomography-computed tomography (PET CT) resulted in negative or inconspicuous findings for all procedures. The exploratory surgical resection of two hyperplastic epithelial bodies led to a normalization of calcium levels. Inconspicuous imaging findings do not exclude the diagnosis of pHPT.
In der Abklärung einer Hyperkalzämie bei einer 81-jährigen Patientin ergab sich die typische Laborwertkonstellation eines primären Hyperparathyreoidismus (pHPT). Die bildgebende Stufendiagnostik mit Halssonographie, Sestamibi-Nebenschilddrüsenszintigraphie und C‑11-Methionin-Positronenemissionstomographie-Computertomographie (C-11-Methionin-PET-CT) ergab für alle Verfahren negative/unauffällige Befunde. Die chirurgische Resektion von zwei hyperplastischen Epithelkörperchen führte zur Normalisierung des Kalziumspiegels. Unauffällige bildgebende Befunde sprechen nicht gegen die Diagnose eines pHPT.
Keywords: Calcium; Diagnostic imaging; Parathormone; Parathyroidectomy; Primary hyperparathyroidism.
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