An Unusual Cause for a Bilateral Ptosis Abstract. Immune-checkpoint-inhibitors are increasingly used in various malignancies. Autoimmune side effects such as colitis, hepatitis or skin reactions are well known, on the other hand neurological autoimmune complications such as myasthenic syndromes, myopathies or overlap syndromes with potentially life-threatening complications are less common and not well understood. A precise diagnosis has far reaching therapeutic consequences. Here we present the case of a patient under immune checkpoint inhibitor therapy, in which the diagnosis, due to the presence of overlap symptoms, is shown to be challenging. However, it was crucial to find the correct diagnosis in order to choose the proper therapy.
Zusammenfassung. Immun-Checkpoint-Inhibitoren (ICI) werden zunehmend bei verschiedenen Tumorerkrankungen eingesetzt. Autoimmune Nebenwirkungen (irAE) wie Colitis, Hepatitis oder Hautreaktionen sind den meisten Ärztinnen und Ärzten bekannt, allerdings gibt es viele weitere, seltenere, u.a. neurologische Nebenwirkungen wie myasthene Syndrome, Myopathien sowie Myasthenie/Myopathie-Overlap-Syndrome mit potenziell lebensbedrohlichen Komplikationen. Eine genaue Diagnose hat weitreichende therapeutische Konsequenzen. Hier präsentieren wir den Fall eines Patienten unter einer Immun-Checkpoint-Inhibitor-Therapie, bei dem sich die Diagnosestellung aufgrund des Vorhandenseins von Overlap-Symptomen als herausfordernd darstellte, die korrekte Diagnose allerdings aufgrund der therapeutischen Konsequenzen wichtig war.
Keywords: Bilateral ptosis; Bilaterale Ptose; Immun-Checkpoint-Inhibitor-Therapie; Myasthenia gravis; Myositis; Pembrolizumab; immune checkpoint therapy; myasthenia gravis; myositis; pembrolizumab.