Early radical cystectomy (RC) is a therapeutic option for non-muscle invasive bladder cancer (NMIBC). The 15-year overall survival after early RC in NMIBC patients is about 70%. Nevertheless, RC is associated with significant morbidity and mortality and therefore requires careful patient selection. The aim of the following review is to assess the selection process for early RC in NMIBC. Especially, the new European Association of Urology (EAU) risk calculator identifying NMIBC patients with very high risk for disease progression is described in detail. Furthermore, the technical aspects of the procedure are evaluated. A review of the current literature (PubMed) and national and international guideline recommendations was also conducted.
Die frühe radikale Zystektomie (RZE) ist eine Therapieoption beim nicht-metastasierten nicht-muskelinvasiven Urothelkarzinom der Harnblase (NMIBC). Nach früher RZE liegt die 15-Jahres-Gesamtüberlebensrate bei ungefähr 70 %. Allerdings ist die Operation mit einer relevanten Morbidität und Mortalität assoziiert, so dass eine sorgfältige Indikationsstellung erfolgen sollte. Im Rahmen der vorliegenden Arbeit soll die Indikationsstellung zur frühen RZE beleuchtet werden. Es wurde eine PubMed- und Leitlinienrecherche durchgeführt. Besonderes Augenmerk wurde auf den aktuellen EAU-Risikokalkulator (European Association of Urology) gerichtet. Mit ihm kann eine Identifikation der Patientengruppe mit sehr hohem Progressionsrisiko durchgeführt werden. Des Weiteren wird die Technik der frühen RZE betrachtet.
Keywords: BCG; Bladder cancer; Outcome; Risk score; Transurethral resection.
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