Low incidence of colonic complications after severe Shiga toxin-producing E. coli O104:H4 infection

Z Gastroenterol. 2022 Jul;60(7):1104-1110. doi: 10.1055/a-1545-5322. Epub 2021 Nov 24.

Abstract

Background: In summer 2011, Shiga toxin producing Escherichia coli (EHEC) serotype O104:H4 caused the most severe EHEC outbreak in Germany to date. The case of a previously recovered patient with symptomatic postinflammatory colonic stenosis following EHEC- infection prompted us to conduct a prospective study to assess the macro- and microscopic intestinal long-term damage in a cohort of patients who had suffered from severe EHEC colitis.

Methods: Following EHEC infection in 2011, 182 patients were offered to participate in this study between January 2013 and October 2014 as part of the post-inpatient follow-up care at the University Medical Center Hamburg-Eppendorf and to undergo colonoscopy with stepwise biopsies. Prior to colonoscopy, medical history and persistent post-infectious complaints were assessed.

Results: Out of 182 patients, 22 (12%) participated in the study, 18 (82%) were female. All patients had been hospitalized due severe EHEC enterocolitis: 20 patients (90%) had subsequently developed hemolytic uremic syndrome (HUS), 16 patients (72%) had additionally required dialysis. On assessment prior to colonoscopy, all patients denied any abdominal complaints before EHEC-infection but 8 (36%) patients reported persistent post-infectious symptoms. According to the ROME IV criteria, 4 (18%) patients met the definition for post-infectious irritable bowel syndrome (PI-IBS). In all patients with persistent symptoms, colonoscopies and histological examination were unremarkable. Only in one symptom-free patient, biopsy revealed a locally limited cryptitis of the caecum, while all patients without complaints had inconspicuous histological and endoscopical findings.

Conclusion: Following infection colonic stenosis is a serious but rare long-term complication in patients who had suffered from severe enterocolitis. However, a significant proportion of these patients develop PI-IBS.

Hintergrund: Im Sommer 2011 verursachten Shiga-Toxin produzierende Escherichia coli (EHEC) -Serotyp O104: H4 den bislang schwersten EHEC-Ausbruch in Deutschland und Europa. Der Fall einer zuvor gesunden Patientin mit symptomatischer, postentzündlicher Kolonstenose nach EHEC-Infektion veranlasste uns, die makro- und mikroskopischen Langzeitschäden des Kolons prospektiv in einer Kohorte von Patienten zu untersuchen, die an einer schweren EHEC-Kolitis gelitten hatten.

Methoden: Zwischen Januar 2013 und Oktober 2014 wurden 182 Patienten mit nachgewiesener EHEC O104:H4-Infektion im Rahmen der poststationären Nachsorge am Universitätsklinikum Hamburg-Eppendorf eine Studienteilnahme einschließlich einer kompletten Ileo-Koloskopie mit Stufenbiopsien angeboten. Der bisherige Krankheitsverlauf sowie postinfektiös anhaltende Beschwerden wurden vor der Koloskopie erfasst.

Ergebnisse: Von 182 Patienten nahmen 22 (12%) an der Studie teil,18 (82%) waren weiblich. Alle Patienten waren aufgrund einer schwerer EHEC-Enterokolitis stationär behandelt worden: 20 Patienten (90%) hatten während der Infektion ein hämolytisch-urämisches Syndrom (HUS) entwickelt, 16 Patienten waren intermittierend dialysepflichtig. Alle Patienten verneinten abdominelle Beschwerden vor der stattgehaben EHEC-Infektion, aber 8 (36%) Patienten berichteten über anhaltende postinfektiöse Symptome. Gemäß den ROME IV-Kriterien erfüllten 4 (18%) Patienten die Definition für das postinfektiöse Reizdarmsyndrom (PI-IBS). Bei allen Patienten mit persistierenden Beschwerden zeigte sich in der folgenden Koloskopie ein unauffälliger makro- und mikroskopischer Befund. Nur bei einem symptomfreien Patienten ergab die Biopsie eine lokal begrenzte Kryptitis des Coecums.

Fazit: Nach einer Infektion ist eine Kolonstenose eine schwerwiegende, aber seltene Langzeitkomplikation bei Patienten mit schwerer Enterokolitis. Ein signifikanter Anteil dieser Patienten entwickelt jedoch PI-IBS.

MeSH terms

  • Constriction, Pathologic / complications
  • Disease Outbreaks
  • Enterocolitis* / complications
  • Enterocolitis* / diagnosis
  • Enterocolitis* / epidemiology
  • Escherichia coli
  • Escherichia coli Infections* / complications
  • Escherichia coli Infections* / diagnosis
  • Escherichia coli Infections* / epidemiology
  • Escherichia coli O104*
  • Female
  • Germany / epidemiology
  • Humans
  • Incidence
  • Irritable Bowel Syndrome*
  • Male
  • Prospective Studies
  • Shiga Toxin

Substances

  • Shiga Toxin