Purpose: To review the sustained effect of COVID-19 on rhegmatogenous retinal detachment (RRD) baseline characteristics and outcomes.
Methods: This was a retrospective consecutive case series at the Birmingham and Midlands Eye Centre including patients undergoing primary RRD repair between 23 March and 31 December 2017-2019 (Group 1) and 2020 (Group 2). The deciles of indices of multiple deprivation (IMD) were determined by postcode to group patients into least deprived (IMD1-5) and most deprived (IMD6-10).
Results: In total we reviewed 1310 patients, 1003 in Group 1 and 307 in Group 2. Relative to 2017-2019, during the first lockdown, we observed (a) a reduction in the number of patients with RRD, (b) an increase in macula-off detachments, (c) an increase in RRD primary failure, and (d) that the least deprived had proportionately higher primary failure than the most deprived (p = 0.049) with a higher detachment rate than the pre-COVID-19 period (p = 0.010) and increased presentations of macula-off detachment. During the second lockdown, these differences were not observed.
Conclusion: The previously observed findings of lower presentation rates of RRD during the beginning of the first lockdown and the decreased number of macula-on RRD were not sustained over a longer period of observation or found to recur after a second national lockdown. Patients from areas with the least socioeconomic deprivation seemed to be more negatively affected by the first lockdown, with later presentation and higher rates of re-detachments compared with the most deprived during the first lockdown. Our findings offer reassurance that patient behaviour and health services had adapted to the pandemic by the second national lockdown.
Supplementary information: The online version of this article (10.1007/s00717-022-00521-0) contains supplementary material, which is available to authorized users.
Ziel: Ziel der vorliegenden Arbeit war es, anhaltende Auswirkungen von COVID-19 auf Ausgangsmerkmale und Ergebnisse rhegmatogener Netzhautablösungen (RRD) zu untersuchen.
Methoden: Es handelt sich um eine retrospektive Serie aufeinanderfolgender Fälle im Birmingham and Midlands Eye Centre mit Patienten, bei denen eine primäre RRD-Therapie zwischen 23. März und 31. Dezember der Jahre 2017–2019 (Gruppe 1) und des Jahres 2020 (Gruppe 2) erfolgt war. Die Zehntelsegmente (Dezile) der Indizes der Mehrfachbenachteiligung (IMD) wurden anhand der Postleitzahlen bestimmt, mit denen in am wenigsten benachteiligte (IMD1-5) und am meisten benachteiligte Patienten (IMD6-10) eingeteilt wurde.
Ergebnisse: Daten von 1310 Patienten wurden ausgewertet, 1003 in Gruppe 1 und 307 in Gruppe 2. Im Vergleich zu 2017–2019 stellte sich während des ersten Lockdowns a) eine geringere Anzahl von Patienten mit RRD heraus, b) ein Anstieg bei Makulaablösungen, c) ein Anstieg des Versagens der Primärtherapie bei RRD und d), dass die am wenigsten Benachteiligten ein proportional höheres Versagen der Primärtherapie als die am meisten Benachteiligten aufwiesen (p = 0,049) – bei einer höheren Ablösungsrate als in der Prä-COVID-19-Phase (p = 0,010) und mehr Fällen mit Makulaablösung. Während des zweiten Lockdowns wurden diese Unterschiede nicht beobachtet.
Schlussfolgerung: Die frühere Beobachtung niedrigerer Vorstellungsraten von RDD-Patienten während des anfänglichen ersten Lockdowns und die verminderte Anzahl von RRD ohne Makulaablösung bestand nicht anhaltend über einen längeren Beobachtungszeitraum oder trat nicht erneut nach einem zweiten nationalen Lockdown auf. Patienten aus Gebieten mit der geringsten sozioökonomischen Benachteiligung schienen stärker negativ vom ersten Lockdown betroffen zu sein – aufgrund späterer ärztlicher Vorstellung und höherer Raten erneuter Ablösungen – als die am stärksten Benachteiligten. Die vorliegenden Ergebnisse sprechen dafür, dass das Patientenverhalten und die Einrichtungen zur medizinischen Versorgung sich beim zweiten nationalen Lockdown an die Pandemie angepasst hatten.
Keywords: COVID-19; Eye; Retina; Retinal detachment; Retinopexy; Vitreoretinal.
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