[Adverse effects of opioids, antidepressants and anticonvulsants on sex hormones : Often unnoticed but clinically relevant]

Schmerz. 2022 Aug;36(4):293-307. doi: 10.1007/s00482-022-00655-9. Epub 2022 Jul 13.
[Article in German]

Abstract

Androgen insufficiency under treatment with opioids, antidepressants and anticonvulsants in chronic pain diseases is a side effect with a high prevalence. It can lead to clinical metabolic alterations, adynamia, stress intolerance, anemia or osteoporosis and has a significant impact on the quality of life. Opioids, antidepressants and anticonvulsants affect the hypothalamic-pituitary-gonadal axis of sex hormones. A urologist, andrologist or endocrinologist should be involved in the treatment at an early stage. The recommendation of a differential therapeutic selection of certain substances is only indicative and does not meet evidential criteria. The indications for androgen substitution must be individualized and in consideration of the risk-benefit profile. Awareness of this side effect of an otherwise lege artis medicinal pain therapy must be sharpened and compulsory included in the differential diagnostic considerations.

Eine Androgeninsuffizienz unter Therapie mit Opioiden, Antidepressiva und Antikonvulsiva bei chronischer Schmerzerkrankung ist eine Nebenwirkung mit hoher Prävalenz. Sie kann zu klinisch-metabolischen Veränderungen, Adynamie, Stressintoleranz, Anämie oder Osteoporose führen und hat erhebliche Auswirkungen auf die Lebensqualität. Opioide, Antidepressiva und Antikonvulsiva beeinträchtigen die Hypothalamus-Hypophysen-Gonaden-Achse von Sexualhormonen. Frühzeitig ist eine Urolog*in, Androlog*in bzw. Endokrinolog*in in die Behandlung zu involvieren. Die Empfehlung einer differenzialtherapeutischen Auswahl bestimmter Substanzen hat lediglich Hinweischarakter und entspricht nicht Evidenzkriterien. Die Indikation einer Androgensubstitution erfolgt individuell und in Abwägung von Nutzen und Risiken. Die Aufmerksamkeit für diese Nebenwirkung bei ansonsten lege artis durchgeführter medikamentöser Schmertherapie muss geschärft werden und zwingend in die Differenzialdiagnostik einbezogen werden.

Keywords: Androgen deficiency, opioid-induced; Cancer pain, chronic; Hypogonadism, opioid-induced; Non-cancer pain, chronic; Testosterone replacement therapy.

MeSH terms

  • Analgesics, Opioid* / adverse effects
  • Androgens / therapeutic use
  • Anticonvulsants / adverse effects
  • Antidepressive Agents / adverse effects
  • Chronic Disease
  • Chronic Pain* / drug therapy
  • Gonadal Steroid Hormones / therapeutic use
  • Humans
  • Quality of Life

Substances

  • Analgesics, Opioid
  • Androgens
  • Anticonvulsants
  • Antidepressive Agents
  • Gonadal Steroid Hormones