Within the approved indications direct oral anticoagulants (DOAC) are increasingly gaining acceptance instead of vitamin K antagonists (VKA). In the last 12 months 5 guidelines relevant to the perioperative management of DOACs have been updated. This article summarizes the current recommendations for the perioperative management of treatment with DOACs. The available substances and their pharmacological properties as well as the possibilities for specific laboratory diagnostics of the effect of DOAC are explained. Special focus is placed on anesthesiologically important aspects of substance-specific preoperative and postoperative intermission intervals, the procedure for neuraxial regional anesthesia and antagonization with specific antidotes in cases of life-threatening bleeding.
Innerhalb der zugelassenen Indikationen setzen sich direkte orale Antikoagulanzien (DOAK) zunehmend gegenüber den Vitamin-K-Antagonisten (VKA) durch. In den letzten 12 Monaten wurden 5 für den perioperativen Umgang mit DOAK relevante Leitlinien aktualisiert. Der vorliegende Beitrag bündelt die aktuellen Empfehlungen zur perioperativen Handhabung der Therapie mit DOAK. Die verfügbaren Präparate, ihre pharmakologischen Eigenschaften und die Möglichkeiten zur spezifischen Labordiagnostik der DOAK-Wirkung werden erläutert. Besondere Foci liegen auf den anästhesiologisch wichtigen Aspekten der substanzspezifischen prä- und postoperativen Pausenintervalle, dem Vorgehen bei neuroaxialen Regionalanästhesieverfahren und der Antagonisierung mit spezifischen Antidota bei lebensbedrohlichen Blutungen.
Keywords: Anesthesia, regional; Antidotes; Bleeding risk; Blood coagulation; Bridging.
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