Space-occupying lesions of the adrenal glands are one of the most frequent tumors; however, only a fraction of approximately 20% need further diagnostics and treatment. The diagnostic standard is native computed tomography (CT). For larger tumors and those that cannot be clearly classified as benign, the supplementary radiological modalities magnetic resonance imaging (MRI), contrast CT and 18F-fluorodeoxyglucose positron emission tomography (18F-FDG-PET) should be used. Adrenal gland neoplasms can be hormone-active or hormone-inactive. The most important hormone-active adrenal gland neoplasms are those with autonomous cortisol secretion and autonomous aldosterone secretion as well as pheochromocytomas. Several laboratory tests are available each for the respective hormone activity. The indications for surgery are dependent on the dignity, size and hormone activity. Minimally invasive surgical techniques have become more important due to advantages such as lower blood loss; nevertheless, open surgery is still indispensable for large suspected tumors. Care must be taken preoperatively and postoperatively, particularly in cases of hormone-active tumors.
Nebennierenraumforderungen (NNRF) gehören im Allgemeinen zu den häufigsten Tumoren, wobei nur ein Bruchteil von etwa 20 % einer weiteren Abklärung und Therapie bedarf. Diagnostischer Standard ist die native Computertomographie (CT). Für größere Tumoren und solche, die nicht sicher als benigne eingestuft werden können, gibt es ergänzende radiologische Verfahren (Magnetresonanztomographie [MRT], Kontrastmittel-CT, 18F‑FDG[Fluordesoxyglukose]-PET [Positronenemissionstomographie]). NNRF können hormoninaktiv oder -aktiv sein. Die wichtigsten hormonaktiven NNRF sind solche mit autonomer Kortisol- und autonomer Aldosteronsekretion sowie das Phäochromozytom. Für die jeweilige Hormonaktivität stehen laborchemische Untersuchungen zur Verfügung. Die Operationsindikation von NNRF orientiert sich an Dignität, Größe und Hormonaktivität. Die minimal-invasiven Operationstechniken rücken aufgrund des geringeren Blutverlusts in den Vordergrund, dennoch hat die offene Chirurgie ihren Stellenwert bei großen malignomverdächtigen Befunden. Das perioperative Management hormonaktiver Tumoren nimmt eine entscheidende Rolle ein.
Keywords: Adrenal adenoma; Adrenal incidentaloma; Adrenal mass; Adrenalectomy; Pheochromocytoma.
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