Association between patient-related factors and avoided consultations due to fear of COVID-19 during the first lockdown in northern Germany: Results of a cross-sectional observational study

Z Evid Fortbild Qual Gesundhwes. 2023 May:178:75-81. doi: 10.1016/j.zefq.2023.01.005. Epub 2023 Mar 25.

Abstract

Introduction: During the COVID-19 pandemic, many people were anxious about a coronavirus infection due to the high infection rate and the mortality risk associated with the disease. Fear of COVID-19 might have influenced patients' utilisation of medical services, even if it meant that a postponed therapy had severe consequences. Our aims were to analyse (a) to what extent fear of COVID-19 contributes to forgone consultations, (b) if patient characteristics, health literacy and social support influence the effect of fear of COVID-19 on the utilisation behaviour and (c) whether interactions between these possible predictor variables are responsible for a higher extent of avoided consultations due to fear of COVID-19.

Methods: We conducted a retrospective, cross-sectional observational study in an emergency department. The study was based on personal standardized interviews of patients. The interviews took place between July 15 and August 5, 2020. Patients over the age of 18 were included if there was no urgent need for treatment on the day of the interview, no severe functional limitations, sufficient knowledge of German, ability to consent and health problems requiring treatment between March 13 and June 13, 2020. Differences between patient subgroups were described and analysed using the t-test and chi2 test. Data were analysed by logistic regression including socio-demographic data, health literacy and social support assessed by standardised instruments. Additionally, we assessed interactions between possible predictor variables by a descriptive tree analysis.

Results: 103 patients participated in personal standardized interviews. 46 patients (44.6%) reported that at least one necessary consultation did not take place in the observation period. Among those, 29 patients (63.0%) avoided consultations due to fear of COVID-19. Women had 3.36 times higher odds (95% confidence interval: 1.25 to 9.04, p = 0.017) for avoiding a consultation due to fear of COVID-19. There were no other statistically significant predictors in our analysis.

Discussion: Almost half of the required consultations did not take place. Avoidance of consultations needs to be closely monitored during the pandemic. Policy makers as well as health care providers should give consideration to the collateral effects of COVID-19 and COVID-19-related reactions of patients, especially women.

Conclusion: In the course of the COVID-19 pandemic, physicians should ensure that their patients take advantage of necessary consultations in order to avoid negative effects of a delayed examination or treatment. Particular attention should be paid to anxious female patients. Studies are needed to analyse the association between health literacy, social support and avoidance of consultations triggered by fear of COVID-19.

Hintergrund: Aufgrund rasch steigender Infektionszahlen zu Beginn der COVID-19-Pandemie und des mit dieser Krankheit verbundenen Mortalitätsrisikos hatten viele Menschen Angst vor einer COVID-19-Infektion. Diese Angst könnte die Inanspruchnahme medizinischer Versorgungsleistungen negativ beeinflusst haben, sogar hinsichtlich notwendiger Konsultationen. Unsere Ziele waren es zu analysieren, (a) inwieweit die Angst vor COVID-19 zum Verzicht auf Konsultationen beiträgt, (b) ob Patientencharakteristika, Gesundheitskompetenz und soziale Unterstützung den Einfluss der Angst vor COVID-19 auf das Inanspruchnahmeverhalten beeinflussen und (c) ob Wechselwirkungen zwischen diesen möglichen Prädiktorvariablen für ein höheres Ausmaß vermiedener Konsultationen aufgrund von Angst vor COVID-19 verantwortlich sind.

Methode: Es wurde eine retrospektive, querschnittliche Beobachtungsstudie basierend auf persönlichen standardisierten Interviews mit Patient:innen in einer Zentralen Notaufnahme durchgeführt. Die Interviews fanden in dem Zeitraum 15. Juli bis 5. August 2020 statt. Über 18-Jährige Patient:innen wurden eingeschlossen, wenn keine dringende Behandlungsbedürftigkeit am Tag des Interviews, keine schweren Funktionseinschränkungen, ausreichende Deutschkenntnisse, Einwilligungsfähigkeit und behandlungsbedürftige gesundheitliche Probleme zwischen dem 13. März und 13. Juni 2020 vorlagen. Unterschiede zwischen Patient:innengruppen wurden beschrieben und mithilfe des t-Tests und des Chi2-Tests analysiert. Die Daten wurden durch logistische Regression analysiert, einschließlich soziodemografischer Daten, Gesundheitskompetenz und sozialer Unterstützung, die durch standardisierte Instrumente erhoben wurden. Zusätzlich wurden Wechselwirkungen zwischen möglichen Prädiktorvariablen durch eine deskriptive Baumanalyse bewertet.

Ergebnisse: 103 Patient:innen nahmen an den persönlichen standardisierten Interviews teil. 46 Patient:innen (44,6%) gaben an, dass mindestens eine notwendige Konsultation im Beobachtungszeitraum nicht stattfinden konnte. Davon vermieden 29 Patient:innen (63,0 %) die Konsultationen aus Angst vor COVID-19. Frauen hatten eine 3,36-mal höhere Wahrscheinlichkeit (95%-KI: 1,25 bis 9,04, p = 0,017), eine Konsultation aus Angst vor COVID-19 zu vermeiden. Es gab keine anderen statistisch signifikanten Prädiktoren in unserer Analyse.

Diskussion: Fast die Hälfte der erforderlichen Konsultationen konnte nicht stattfinden. Die Vermeidung von Konsultationen muss während einer Pandemie im Auge behalten werden. Politische Entscheidungsträger:innen und Beschäftigte im Gesundheitswesen sollten die Auswirkungen von COVID-19 und COVID-19-bedingte Reaktionen von Patient:innen, insbesondere von Frauen, berücksichtigen.

Schlussfolgerung: Ärzt:innen sollten im Zuge der COVID-19-Pandemie besonders darauf achten, dass ihre Patient:innen notwendige Konsultationen in Anspruch nehmen, um negative Auswirkungen einer verspäteten Untersuchung oder Behandlung zu vermeiden. Ein besonderes Augenmerk gilt ängstlichen Patient:innen. Es sind Studien erforderlich, die den Zusammenhang zwischen Gesundheitskompetenz, sozialer Unterstützung und der Angst vor einer durch COVID-19 ausgelösten Vermeidung von Konsultationen analysieren.

Keywords: Ambulante Versorgung; Angst vor COVID-19; COVID-19 lockdown; COVID-19-Lockdown; Fear of COVID-19; Forgone consultations; Outpatient care; Versäumte Behandlungen.

Publication types

  • Observational Study

MeSH terms

  • Adult
  • COVID-19* / epidemiology
  • Communicable Disease Control
  • Cross-Sectional Studies
  • Fear
  • Female
  • Germany
  • Humans
  • Middle Aged
  • Pandemics
  • Referral and Consultation
  • Retrospective Studies