[O-DEM: a new cognitive screening in patients with hearing loss]

HNO. 2023 Sep;71(9):599-606. doi: 10.1007/s00106-023-01293-y. Epub 2023 Apr 24.
[Article in German]

Abstract

Background: Hearing loss is a significant risk factor for dementia. To date, cognitive impairment and dementia in patients with hearing impairment (HI) cannot be adequately diagnosed by commonly administered cognitive screening tests due to sensory impairments. Therefore, an adapted screening is needed. The aim of the present study was to develop and evaluate a cognitive screening for people with HI.

Materials and methods: The new cognitive screening, called O‑DEM, entails a word fluency test, the Trail Making Test A (TMT-A), and a subtraction task. First, the O‑DEM was tested in a large clinical sample (N = 2837) of people without subjective HI. In a second step, the O‑DEM was evaluated in 213 patients with objectively assessed HI and compared with the Hearing-Impaired Montreal Cognitive Assessment (HI-MoCA).

Results: The results indicate that the O‑DEM subtests significantly discriminate between participants with no, mild, and moderate to severe cognitive impairment. Based on the mean and standard deviation of the participants without cognitive impairment, a transformation of the raw scores was performed and a total score with a maximum value of 10 was determined. In the second part of the study, the O‑DEM was shown to be as sensitive as the HI-MoCA in differentiating between people with and without cognitive impairment.

Conclusion: Compared to other screenings, the O‑DEM is a quickly administrable screening for the detection of mild and moderate cognitive impairment in people with HI.

Zusammenfassung: HINTERGRUND: Schwerhörigkeit ist ein relevanter Risikofaktor einer Demenz. Bisher kann eine kognitive Beeinträchtigung oder Demenz von Personen mit Hörbeeinträchtigungen (HB) wegen des eingeschränkten Sensoriums von gängigen kognitiven Screeningverfahren nicht adäquat erfasst werden. Deshalb besteht ein Bedarf eines solchen an Hörgeschädigte angepassten Screenings. Ziel der Studie war es, ein kognitives Screening für Menschen mit HB zu entwickeln und zu evaluieren.

Material und methoden: Hierzu wurden drei Aufgaben, eine Wortflüssigkeitsaufgabe, der Trail Making Test A (TMT-A) und eine Subtraktionsaufgabe in einem neuen kognitiven Screening, dem O‑DEM, zusammengefasst. Dieser wurde in einem ersten Schritt an 2837 Patient*innen ohne subjektive HB und anschließend an 213 Patient*innen mit objektiv erfassten HB evaluiert und mit dem Hearing-Impaired Montreal Cognitive Assessment (HI-MoCA) verglichen.

Ergebnisse: Es zeigte sich, dass jeder O‑DEM-Subtest signifikant zwischen keinen, leichten und mittleren bis ausgeprägten kognitiven Beeinträchtigungen unterscheiden kann. Basierend auf dem Mittelwert und der Standardabweichung der Menschen ohne kognitive Beeinträchtigungen wurde eine Transformation der Rohwerte vorgenommen und ein Gesamtscore mit einer maximalen Ausprägung von 10 festgelegt. Ebenso zeigte die Untersuchung an den hörgeschädigten Patient*innen, dass der O‑DEM genauso sensitiv wie der HI-MoCA zwischen Menschen mit und ohne kognitive Beeinträchtigungen differenzieren kann.

Schlussfolgerungen: Der O‑DEM ist gegenüber anderen Verfahren ein vergleichbar schnell durchzuführendes Screening zur Detektion von leichten und mittleren kognitiven Beeinträchtigungen bei Menschen mit HB.

Keywords: Cognitive impairment; Cognitive test; Dementia; Dementia screening; Hearing impairment.

Publication types

  • English Abstract

MeSH terms

  • Cognition
  • Cognitive Dysfunction* / diagnosis
  • Cognitive Dysfunction* / etiology
  • Cognitive Dysfunction* / psychology
  • Deafness*
  • Dementia* / complications
  • Hearing Loss* / complications
  • Hearing Loss* / diagnosis
  • Humans
  • Mass Screening / adverse effects
  • Mass Screening / methods
  • Mental Status and Dementia Tests