Background: The aim of this article is to summarize the current state of research on the effectiveness of psychotherapeutic treatment of posttraumatic stress disorder (PTSD).
Methods: The results of current meta-analyses and trend-setting individual studies are summarized and the most important forms of intervention are explained.
Results: The psychotherapeutic treatment methods for PTSD are very effective, the effect sizes are large and superior to those of pharmacotherapy. Trauma exposure and cognitive restructuring are most effective. Trauma-focused procedures are generally superior to other forms of psychotherapy. A range of different cognitive behavioral procedures as well as eye movement desensitization and reprocessing are recommended. The most recent initial findings confirm a very good effectiveness for imagery rescripting methods as protective interventions without a formal confrontation with trauma. Individual therapy works better than group psychotherapy. In the group setting cognitive processing therapy has proven to be the best intervention. Trauma-focused treatment should also be used when comorbid conditions such as schizophrenia, bipolar disorder or addiction are present.
Discussion: Trauma-focused psychotherapy in an individual setting is the treatment of choice for PTSD. A large selection of effective methods and well-reviewed manuals are available. The German language S3 guidelines are currently being updated.
Zusammenfassung: HINTERGRUND: Ziel dieses Artikels ist es, den Stand der Forschung zur Wirksamkeit von Psychotherapien der posttraumatischen Belastungsstörung (PTBS) kurz und prägnant wiederzugeben.
Methode: Die Ergebnisse aktueller Metaanalysen und richtungsweisender Einzelstudien werden zusammengefasst sowie die wichtigsten Interventionsformen erläutert.
Ergebnisse: Psychotherapien erzielen in der Behandlung der posttraumatischen Belastungsstörung eine sehr gute Wirksamkeit, die Effektstärken sind groß und denen der Pharmakotherapien überlegen. Die besten Befunde liegen für Interventionen vor, welche kognitive Umstrukturierung und Traumakonfrontation enthalten. Traumafokussierte Verfahren sind den anderen Formen von Psychotherapien überlegen. Empfohlen werden eine Reihe verschiedener kognitiv-behavioraler Verfahren sowie „eye movement desensitization and reprocessing“. Neueste erste Befunde belegen eine sehr gute Wirksamkeit für „imagery rescripting“ als schonende Intervention ohne formale Traumakonfrontation. Einzeltherapie wirkt besser als Gruppenpsychotherapie. Im Gruppensetting hat sich die „cognitive processing therapy“ als beste Intervention erwiesen. Auch bei komorbiden Erkrankungen wie Schizophrenie, bipolarer Störung oder Sucht kann und soll traumafokussiert behandelt werden.
Diskussion: Traumafokussierte Psychotherapie im Einzelsetting ist die Behandlung der Wahl bei PTBS. Eine große Auswahl an verschiedenen wirksamen Verfahren steht zur Verfügung, gut überprüfte Manuale liegen vor. Die deutschsprachige S3-Leitlinie wird derzeit aktualisiert.
Keywords: Comorbid disorders; Effectiveness; Group setting; Individual setting; Trauma-focused psychotherapy.
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