Background: Full-thickness macular hole (FTMH) is a rare disease. Not all FTMHs can be closed by primary surgical intervention.
Objective: This work aims to characterize a large patient population with FTMHs and to detect possible predictive factors for anatomical treatment success.
Materials and methods: The study comprises a retrospective analysis of all consecutive idiopathic macular holes between March 2008 and June 2019 at the University Eye Hospital Cologne. Epidemiologic data, preoperative parameters (size of the FTMH), and surgical technique were examined in relation to the closure rate following primary surgery.
Results: The anatomical closure rate for idiopathic FTMH after primary surgery was 83.6%. No association between age, gender, and lens status and closure rate could be shown. Regarding anatomical surgical success, the favorable prognostic factors identified were a small FTMH size, short symptom duration, performance of transconjunctival 23-gauge vitrectomy, and application of the inverted flap technique of the internal limiting membrane (ILM).
Conclusion: Surgical treatment represents a valuable treatment option for patients with macular holes due to good prospects of success. Prompt intervention after diagnosis using 23-gauge vitrectomy and an ILM flap with gas tamponade seems to result in the most favorable outcomes.
Zusammenfassung: HINTERGRUND: Das durchgreifende Makulaforamen stellt eine seltene Erkrankung dar, bei der nicht alle Defekte mittels primärer chirurgischer Intervention verschlossen werden können.
Ziel der arbeit: Charakterisierung eines umfangreichen Patientenkollektivs dieser seltenen Erkrankung und Detektion möglicher prädiktiver Faktoren für den anatomischen Behandlungserfolg.
Material und methoden: Retrospektive Analyse aller konsekutiven idiopathischen durchgreifenden Makulaforamina im Zeitraum März 2008 bis Juni 2019 an der Universitätsaugenklinik Köln. Untersucht wurden u. a. epidemiologische Daten, präoperative Parameter (Foramengröße) und Operationstechnik in Bezug auf die Verschlussrate nach primärer Operation.
Ergebnisse: Die anatomische Verschlussrate bei idiopathischen Makulaforamina nach primärer Operation lag bei 83,6 %. Es konnte kein Einfluss des Alters, des Geschlechts oder des Linsenstatus auf die Verschlussrate aufgezeigt werden. Die identifizierten prognostisch günstigen Faktoren in Bezug auf den anatomischen Operationserfolg waren: eine kleine Foramengröße, eine kurze Symptomdauer, die Durchführung einer transkonjunktivalen 23-Gauge Vitrektomie sowie die Anwendung der invertierten Flap-Technik der Membrana limitans interna (ILM).
Schlussfolgerung: Die operative Behandlung des durchgreifenden Makulaforamens stellt aufgrund guter Erfolgsaussichten eine wertvolle Behandlungsoption dar. Eine zeitnahe Intervention nach Diagnosestellung mittels 23-Gauge-Vitrektomie und ILM-Flap mit Gastamponade scheint für das Outcome am günstigsten zu sein.
Keywords: Gas endotamponade; Internal limiting membrane flap; Internal limiting membrane peeling; Macula; Vitrectomy.
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