[The Cost of Lipoedema Treatment Exceeds the DRG Revenues - Evaluation of the Surgical Treatment Costs of Lipoedema (Stage III) at a German University Clinic]

Handchir Mikrochir Plast Chir. 2024 Dec;56(6):427-435. doi: 10.1055/a-2362-1185. Epub 2024 Sep 16.
[Article in German]

Abstract

Background: Liposuction for stage III lipoedema is a guideline-based but also time-consuming treatment, which can be carried out under specific conditions at the expense of the German statutory health insurance companies (SHI) based on a decision made by the German Federal Joint Committee ("Gemeinsamer Bundesausschuss", G-BA), the highest decision-making body in the German healthcare system, in 09/2019. We postulate that the treatment is not reflected in a cost-covering manner in the university cost system.

Methods: This monocentric, retrospective study examined the economic aspects of 92 cases in 48 lipoedema patients treated during the period from 09/2019 to 08/2023 at the expense of the SHI. These cases were filtered out using DRG coding and the Operation and Procedure Classification system ("Operationen- und Prozedurenschlüssel", OPS), and the costs and revenues per patient were calculated using the data from our internal service accounting.

Results: After an inpatient stay of 2.64±1.33 days, the total revenue was € 4,726.79±680.98. This included € 1,532.92±856.99 inpatient costs, € 2,686.02±1,174.70 in operating costs, € 940.76±189.18 in anaesthesia costs and € 63.19±125.38 in other costs that had to be paid within the clinic. On average across all treatments, this resulted in a loss of -€ 875.22 /case. In 54 cases (59%), the costs exceeded the revenue. In total, the calculation of all cases resulted in a loss of € -80,520.63. If medical personnel costs are included, this amount rises to over € 100,000.

Conclusion: The results show that the surgical treatment of lipoedema in the German DRG and university cost systems is not cost-covering. This could be relevant in the final economic assessment of the G-BA, which may result in an adjustment of the DRG revenue.

Hintergrund: Die Liposuktion des Lipödems Stadium III ist eine leitliniengerechte Behandlung, welche seit dem Beschluss des Gemeinsamen Bundesausschusses 09/2019 (G-BA) unter bestimmten Bedingungen zu Lasten der gesetzlichen Krankenkasse (GKV) durchgeführt werden kann. Wir vertreten die These, dass die Behandlung im universitären Kostensystem nicht kostendeckend abgebildet wird.

Material und methoden: In dieser monozentrischen, retrospektiven Studie konnten die ökonomischen Aspekte von 92 Fällen bei 48 Lipödem-Patientinnen, die im Zeitraum vom 09/2019–08/2023 zu Lasten der GKV stationär behandelt wurden, untersucht werden. Diese Fälle wurden anhand der DRG-Kodierung und des Operationen- und Prozedurenschlüssels (OPS) herausgefiltert und die Kosten und Erlöse pro Patienten anhand der Daten unserer Innerbetrieblichen Leistungsverrechnung (IBVL) berechnet.

Ergebnisse: Es zeigte sich nach einem stationären Aufenthalt von 2,64±1,33 Tagen ein Gesamt-Erlös von 4.726,79±680,98 €. Hiervon mussten klinikintern 1.532,92±856,99 € stationäre Kosten, 2.686,02±1.174,70 € OP-Verrechnungskosten, 940,76±189,18 € Anästhesie Kosten sowie 63,19±125,38 € übrige Kosten bezahlt werden. Im Mittelwert aller Behandlungen ergab das einen Verlust von 875,22 €/Fall. In 54 Fällen (59%) überstiegen die Kosten den Erlös. Insgesamt ergab die Kalkulation aller Fälle einen Verlust von 80.520,63 €. Unter Einbeziehung der ärztlichen Personalkosten steigt dieser Betrag auf über 100.000 €.

Schlussfolgerung: Die Ergebnisse zeigen, dass die operative Behandlung des Lipödems im deutschen DRG- und im universitären Kostensystem nicht kostendeckend ist, was für die abschließende wirtschaftliche Bewertung des G-BA und die Anpassung des DRG-Entgeltes relevant sein kann.

Publication types

  • English Abstract

MeSH terms

  • Adult
  • Aged
  • Diagnosis-Related Groups* / economics
  • Female
  • Germany
  • Hospitals, University / economics
  • Humans
  • Length of Stay / economics
  • Lipectomy* / economics
  • Lipedema* / economics
  • Lipedema* / surgery
  • Male
  • Middle Aged
  • National Health Programs* / economics
  • Retrospective Studies