Purpose: The objectives of this study were to refine and validate the NANDA-I nursing diagnosis risk for perioperative hypothermia (RPH) (00254).
Methods: A quantitative, descriptive study was carried out according to the adapted diagnostic content validation model by Fehring. Data from a previously conducted literature study were triangulated with expert validation data to examine the nursing diagnosis RPH as well as potentially suggested new factors resulted from the literature review. In addition, the Wisdom of Crowds model was also considered. A nonprobability sampling technique, including purposive and snowball sampling methods, was used to recruit a panel of nurse experts. An anonymous and standardized questionnaire was developed in three languages for data collection. For validation, descriptive statistics, weighted ratios, and a one-sample T-test were used.
Results: Ninety-two nurse experts from seven countries and three continents participated in this study. Fifty-eight nurse experts (63%) were female, and 33 (36%) were male, with a mean age of 42.26 years and 19.22 years of working experience. The diagnosis label, definition, 4 out of 5 risk factors (RF), 6 out of 14 at-risk populations (ARPs), and 5 out of 9 associated conditions (ACs) were classified as major. One RF, eight ARP, and four ACs were considered minor. In addition, the experts validated 1 RF, 5 ARP, and 12 ACs from a previous literature study at least minor.
Conclusions: The nursing diagnosis RPH (00254) could be confirmed by specialized experts. No RF, ARP, or AC of the current nursing diagnosis needed to be rejected, and the added diagnostic indicators increased the robustness of the diagnosis.
Implications for nursing practice: A precise concept of the nursing diagnosis RPH improves nurses' clinical reasoning and strengthens an individualized, evidence-based care plan.
ZIEL: Das Ziel dieser Studie war die Verfeinerung und Validierung der NANDA‐I Pflegediagnose Risiko einer perioperativen Hypothermie (00254).
Methode: Es wurde eine quantitative, deskriptive Studie nach dem adaptierten diagnostischen Inhaltsvalidierungsmodell nach Fehring durchgeführt. Daten aus einer zuvor durchgeführten Literaturstudie wurden mit Validierungsdaten von Expert*innen trianguliert, um die Pflegediagnose Risiko einer perioperativen Hypothermie sowie potenziell vorgeschlagene neue Faktoren zu untersuchen, die sich aus der Literaturübersicht ergaben. Darüber hinaus wurde auch das Wisdom‐of‐Crowds‐Modell berücksichtigt. Für die Rekrutierung von Pflegeexpert*innen wurde eine Nicht‐Wahrscheinlichkeitsstichprobe verwendet und für die Datenerhebung wurde ein anonymer, standardisierter Fragebogen in drei Sprachen entwickelt. Zur Validierung wurden deskriptive Statistiken, gewichtete Verhältnisse und ein T‐Test bei einer Stichprobe angewendet.
Ergebnisse: 92 Pflegeexpert*innen aus sieben Ländern und drei Kontinenten nahmen an dieser Studie teil. 58 Pflegeexpert*innen (63 %) waren weiblich und 33 (36 %) waren männlich, mit einem Durchschnittsalter von 42.26 Jahren und 19.22 Jahren Berufserfahrung. Der Diagnosetitel, die Diagnosedefinition, vier von fünf Risikofaktoren, sechs von 14 Risikopopulationen und fünf von neun assoziierten Bedingungen wurden als wichtig (Major) eingestuft. Ein Risikofaktor, acht Risikopopulationen und vier assoziierte Bedingungen wurden als geringfügig (Minor) eingestuft. Darüber hinaus stuften die Expert*innen einen Risikofaktor, fünf Risikopopulationen und 12 assoziierte Bedingungen aus einer zuvor durchgeführten Literaturstudie als zumindest geringfügig (Minor) ein.
Schlussfolgerungen: Die Pflegediagnose Risiko einer perioperativen Hypothermie konnte von spezialisierten Fachexpert*innen bestätigt werden. Keiner der Risikofaktoren, Risikopopulationen und assoziierten Bedingungen der aktuellen Pflegediagnose mussten abgelehnt werden und die berechneten zusätzlichen diagnostischen Indikatoren erhöhen die Robustheit der Diagnose. IMPLIKATIONEN FÜR DIE PFLEGEPRAXIS: Ein präzises Konzept der Pflegediagnose Risiko einer perioperativen Hypothermie verbessert die klinische Entscheidungsfindung der Pflegenden und stärkt einen individualisierten evidenzbasierten Pflegeplan.
Keywords: NANDA‐I nursing diagnosis; body temperature; content validation study; perioperative hypothermia; perioperative nursing.
© 2024 The Author(s). International Journal of Nursing Knowledge published by Wiley Periodicals LLC on behalf of NANDA International.