Aim: Inpatient-Equivalent Home Treatment (IEHT) for mental health is new in Germany and therefore requires quality development. A best practice model (BPM) for IEHT is being developed from a service user perspective.
Methods: 1. Collection and organization of evidence (literature review; n=55 interviews with service users), 2. qualitative analysis and formulation of criteria; 3. consensus and grouping of criteria (Delphi process).
Results: 58 Best practice criteria were developed in 8 groups: 1. Information, access and crisis management; 2. Treatment framework, end of treatment and continuity; 3. Scheduling, organization of contacts and flexibility; 4. Practical support and activation; 5. Treatment and therapy services; 6. Treatment team and staff; 7. Relatives, caregivers and community; and 8. Privacy and behavior in the home environment.
Conclusion: The BPM provides initial guidance for a user-centered assessment of the implementation of IEHT.
ZIEL: Die stationsäquivalente Behandlung (StäB) ist neuartig in Deutschland und bedarf daher einer Qualitätsentwicklung. Es wird ein Best Practice Modell (BPM) für StäB aus Sicht von Nutzer*innen erarbeitet.
Methodik: 1. Sammeln und Ordnen der Evidenz zu Qualitätskriterien (Literaturrecherche; n=55 Interviews), 2. Qualitative Inhaltsanalyse und Formulierung von Kriterien; 3. Konsentierung und Gruppierung der Kriterien (modifiziertes Delphi-Verfahren).
Ergebnisse: Es wurden 58 Best Practice Kriterien in 8 Gruppen entwickelt: 1. Information, Zugang und Krisenmanagement; 2. Rahmen der Behandlung, Behandlungsende und Kontinuität; 3. Terminplanung, Organisation der Kontakte und Flexibilität; 4. Praktische Unterstützung und Aktivierung; 5. Behandlungs- und Therapieangebote; 6. Behandlungsteam und Mitarbeiter*innen; 7. Angehörige, Bezugspersonen und Community und 8. Privatsphäre und Verhalten im häuslichen Umfeld.
Schlussfolgerung: Das BPM gibt erste Hinweise für eine nutzer*innenfokussierte Überprüfung der Umsetzung von StäB.
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