[In-hospital management of intracerebral hemorrhage]

Med Klin Intensivmed Notfmed. 2024 Nov 29. doi: 10.1007/s00063-024-01216-x. Online ahead of print.
[Article in German]

Abstract

Background: Intracerebral hemorrhage (ICH) is a medical emergency with high morbidity and mortality. General and specific therapeutic approaches aim to improve the patient's outcome.

Objectives: The objective of this article is to present the current scientific state regarding the in-hospital care of patients with ICH.

Materials and methods: This narrative review presents and analyzes the current evidence regarding treatment options for ICH.

Results: The primary focus of acute therapy is to prevent the prognostically unfavorable enlargement of the hematoma. This is associated with specific computed tomographic markers, as well as the initial hematoma volume, the use of anticoagulants, and a shorter time from symptom onset. An elevated blood pressure should be promptly and precisely lowered to a systolic value below 140 mm Hg, and the inhibition of coagulation must be immediately antagonized. This should be constituted into a treatment bundle with optimal adjustment of vital parameters and implementation of basic intensive care measures. Intraventricular hemorrhage can be effectively treated by external ventricular drainage and intraventricular fibrinolysis, with or without additional lumbar drainage. Minimally invasive procedures for hematoma removal have the potential to improve outcomes in lobar ICH. A realistic prognostic assessment forms the basis for informed treatment decisions regarding ICH.

Conclusions: In recent years, the evidence supporting aggressive therapeutic approaches in ICH has become increasingly robust, with reliable results now available regarding the efficacy of individual or combined measures.

Zusammenfassung: HINTERGRUND: Die intrazerebrale Blutung (ICB) ist ein medizinischer Notfall mit hoher Morbidität und Mortalität. Allgemeine und spezifische therapeutische Ansätze zielen darauf ab, das Outcome der Patienten zu verbessern.

Ziel der arbeit: Die vorliegende Arbeit stellt den aktuellen wissenschaftlichen Stand hinsichtlich der innerklinischen Versorgung von Patienten mit ICB dar.

Material und methoden: Diese narrative Übersichtsarbeit beschreibt und interpretiert die aktuelle Evidenz zu Therapieoptionen der ICB.

Ergebnisse: Wesentliches Ziel der Akuttherapie ist es, die prognostisch ungünstige Hämatomprogression zu vermeiden. Diese ist mit spezifischen computertomographischen Markern sowie dem initialen Hämatomvolumen, der Einnahme von Antikoagulanzien und kurzem Zeitfenster seit Symptombeginn assoziiert. Therapeutisch soll ein initial erhöhter Blutdruck rasch und kontrolliert auf systolische Werte <140 mm Hg gesenkt und die Wirkung von Antikoagulanzien antagonisiert werden. Dieses sollte gebündelt mit der optimalen Einstellung der Vitalparametern und intensivmedizinischen Basismaßnahmen erfolgen. Intraventrikuläre Blutungen können effektiv durch die externe Ventrikeldrainage und intraventrikuläre Fibrinolyse mit oder ohne zusätzliche lumbale Drainage behandelt werden. Minimal-invasive Verfahren zur Hämatomentfernung zeigen das Potenzial, das Outcome bei der lobär-lokalisierten ICB zu verbessern. Eine realistische Prognoseeinschätzung bildet die kommunikative Grundlage für die informierte Entscheidungsfindung im Einklang mit dem Patientenwillen.

Diskussion: Insbesondere in der letzten Zeit hat sich die Evidenz des aggressiven therapeutischen Vorgehens bei der ICB weiter verdichtet mit nun auch belastbaren Ergebnissen zur Effektivität von einzelnen oder gebündelten Maßnahmen.

Keywords: Anticoagulants; Cerebral intraventricular hemorrhage; Critical care; Hypertension; Prognosis.

Publication types

  • English Abstract
  • Review