Objective: The aim of this study was to determine the prevalence and trajectory of persistent symptoms following COVID-19 and to investigate factors influencing these among employees in the health and welfare services in Germany.
Methods: This exploratory, mixed retro- and prospective cohort study using paper-and-pencil questionnaires was conducted among insured persons of the German Social Accident Insurance Institution for the health and welfare services with a SARS-CoV-2 infection in 2020. The baseline survey in February 2021 was succeeded by two follow-up surveys after 8 and 13 months. Demographic data, information on the acute illness and persistent symptoms were collected. Kaplan-Meier curves were created to visualize the course of recovery. Factors influencing the time to recovery were analyzed using multivariate Cox regressions.
Results: Of the 4,325 people contacted, 2,053 took part in the survey (response rate: 47%). 1,810 people were included in the analysis. The most common persistent symptoms at all three survey time points were fatigue, concentration and memory problems, and dyspnea. After three months, 76.2% (95% CI: 74.2-78.2%) of participants still reported symptoms, after 18 months this dropped to 67.2% (95% CI: 65.0-69.4%). Significant risk factors for persistent symptoms were female sex (HR: 0.72; 95% CI: 0.58-0.88), age over 50 years (HR: 0.63; 95% CI: 0.50-0.78), a higher number of pre-existing illnesses and a higher number of severe acute symptoms. Respiratory and hormone-metabolic pre-existing conditions as well as severe dyspnea, smell or taste disorders, fatigue and memory or concentration problems during the acute COVID-19 illness also reduced the probability of complete recovery. Compared to other professions, working as a doctor had a protective effect (HR: 1.42; 95% CI: 1.11-1.80).
Conclusion: More than a year after a COVID-19 illness, two-thirds of the healthcare staff surveyed reported persistent symptoms. This high number emphasizes the importance of long-term consequences of the COVID-19 pandemic for public health and the need for suitable therapy and rehabilitation concepts, especially for healthcare staff with post-COVID syndrome.
Zielsetzung: Ziel der Arbeit war die Ermittlung der Prävalenz und Verläufe von anhaltenden Symptomen nach einer COVID-19-Erkrankung sowie die Untersuchung von Einflussfaktoren auf diese unter Beschäftigten im Gesundheitsdienst und der Wohlfahrtspflege in Deutschland.
Methode: Die explorative, gemischt retro- und prospektive Kohortenstudie mittels Paper-Pencil-Befragung erfolgte unter Versicherten der Berufsgenossenschaft für Gesundheitsdienst und Wohlfahrtspflege (BGW) mit einer SARS-CoV-2-Infektion im Jahr 2020. Auf die Befragung im Februar 2021 folgten zwei Follow-up-Befragungen nach acht bzw. 13 Monaten. Erfragt wurden demographische Daten, Informationen zur Akuterkrankung sowie zu anhaltenden Symptomen. Zur Darstellung des Genesungsverlaufs wurden Kaplan-Meier-Kurven erstellt. Einflussfaktoren auf das Persistieren von Symptomen wurden mit multivariaten Cox-Regressionen geprüft.
Ergebnisse: Von 4.325 angeschriebenen Personen nahmen 2.053 an der Befragung teil (Response-Rate: 47%). 1.810 Personen wurden in die Analysen eingeschlossen. Die häufigsten persistierenden Symptome zu allen drei Befragungszeitpunkten waren Müdigkeit und Erschöpfung, Konzentrations- und Gedächtnisprobleme sowie Kurzatmigkeit. Nach zwölf Wochen berichteten noch 76% (95% Konfidenzintervall (95% CI): 74–78%) von Symptomen, nach 18 Monaten 67% (95% CI: 65–69%). Signifikante Risikofaktoren für persistierende Symptome waren weibliches Geschlecht (Hazard Ratio (HR): 0,72; 95% CI: 0,58–0,88), Alter über 50 Jahre (HR: 0,63; 95% CI: 0,50–0,78), höhere Anzahl an Vorerkrankungen und schweren Akutsymptomen. Auch respiratorische und hormon-metabolische Vorerkrankungen sowie schwere Kurzatmigkeit, Geruchs- oder Geschmacksstörungen, Fatigue und Gedächtnis- oder Konzentrationsprobleme während der akuten COVID-19-Erkrankung reduzierten die Genesungswahrscheinlichkeit. Im Vergleich zu anderen Berufen hatte ärztliche Tätigkeit einen protektiven Effekt (HR: 1,4; 95% CI: 1,11–1,80).
Fazit: Über ein Jahr nach einer COVID-19-Erkrankung berichtete der Großteil des befragten Gesundheitspersonals von anhaltenden Symptomen. Dieser hohe Anteil unterstreicht die Bedeutung der Langzeitfolgen der COVID-Pandemie für die öffentliche Gesundheit sowie die Notwendigkeit geeigneter Therapie- und Rehabilitationskonzepte, insbesondere für betroffenes Gesundheitspersonal.
Keywords: COVID-19; follow-up; health personnel; persistent symptoms; post-COVID-19 syndrome; post-acute COVID-19 syndrome; risk factors; social workers; time to symptom-free.
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