Palliative surgery aims to improve the quality of life for patients with incurable diseases. This patient group is vulnerable due to the underlying illness, prior treatment and comorbidities, which increase the risk of complications that can negatively impact the course of the disease and quality of life. Palliative surgical interventions often provide effective long-term symptom control but are more invasive than conservative, interventional endoscopic or interventional radiological alternatives. This article exemplary discusses frequent palliative visceral surgical procedures and less invasive alternatives. In practice, a close interdisciplinary collaboration, open and realistic communication, optimized perioperative care and in particular the minimization of cumulative invasiveness are crucial to maximize the quality of life and safety for oncological patients.
Palliative Chirurgie soll die Lebensqualität von Patienten mit nicht heilbaren Erkrankungen verbessern. Diese Patientengruppe ist aufgrund von Grunderkrankung, Vortherapie und Komorbiditäten vulnerabel und hat ein erhöhtes Risiko für Komplikationen, welche Krankheitsverlauf und Lebensqualität negativ beeinflussen können. Palliative chirurgische Eingriffe bieten oft eine effektive und langfristige Symptomkontrolle, sind jedoch invasiver als konservative, endoskopische oder radiologische Alternativen. Der vorliegende Beitrag diskutiert exemplarisch häufige viszeralchirurgische palliative Eingriffe und ihre weniger invasiven Alternativen. In der Praxis sind eine enge interdisziplinäre Zusammenarbeit, eine offene und realistische Kommunikation, eine optimierte perioperative Betreuung sowie insbesondere die Minimierung der kumulativen Invasivität entscheidend, um die Lebensqualität und Sicherheit onkologischer Patienten zu maximieren.
Keywords: Nonsurgical alternatives; Pancreatic cancer; Patient safety; Quality of life; Symptom control.
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